23948sdkhjf

Krav: Bättre förmåner för miljöbilsanvändare

Staten måste gå in med fler ekonomiska styrmedel för att uppmuntra användningen av miljöbilar. Det krävde bland andra Trafikutskottets ordförande Claes Roxbergh (mp) vid ett miljöbilsseminarium för företagare i Stockholm. För förmånsbilisten är det idag under vissa förutsättningar helt gratis att köra miljöbil. Men enligt Lars Peterson, tjänstebilskonsult på Ynnor, gynnas inte företagen i alls samma utsträckning som förarna av de olika miljöbilssubventionerna. - Beroende av vilken bilmodell man väljer kan miljöbilsanvändaren idag få ner sina egna kostnader till noll. Men problemet med det nuvarande regelsystemet är att det inte är alls lika förmånligt för företagen som för användarna. Och ofta är det företagBefintliga förmåner inte tillräckliga Idag finns en rad ekonomiska förmåner för miljöbilsanvändare, som lägre förmånsvärde och ingen miljöskatt. Stockholms stad planerar också att införa gratis parkering för miljöbilar och befrielse från trängselavgifter. Men det räcker inte, hävdar även Claes Roxbergh (mp), och kräver att staten måste uppmuntra ett bredare miljöbilsanvändande genom bättre samarbete och tydligare stimulanser både för företag och användare. - På så sätt kan marknaden öka och fler tillverkare intresseras för att anpassa sina bilar till miljöbilskraven, säger Claes Roxbergh. - Att etanol och andra miljöbränslen blir billigare är mycket viktigt. Samtidigt behöver vi andra styrmedel som gynnar massproduktion och försäljning. Vi samarbetar också med bil- och bränsleleverantörer för att tillsammans få fart på utvecklingen. Ju Seminariet Miljöbil som företagsbil arrangerades av Miljöförvaltningen i Stockholm inom ramen för projektet Miljöbilar i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062