Svårt för bilindustrin att klara EU:s koldioxidmål
Koldioxidutsläppen ska minskas med 25 procent fram till år 2008 och ytterligare 15 procent till år 2012. Detta avtalades mellan Europeiska biltillverkares förbund (ACEA) och EU redan 1998. Men nu ser det ut att bli tufft för bilbranschen att uppfylla avtalet. Till en början märktes en positiv trend när det gäller utsläppen: motorerna hade gjorts effektivare och det såldes fler större dieseldrivna bilar. Övergången till direktinsprutning av bränslet bidrog också till förbättringar ur miljösynpunkt, och snart blev direktinsprutning för dieselmotorer mer eller mindre standard. Men direktinsprutning för bensinmotorer har inte minskat på utsläppen så mycket som väntat. För stora och medelklassbilar och SUV:ar var andelen dieseldrivna bilar nästan 60 procent under 2002, och för minibussar närmare 80 procent. När det gäller småbilsköpare har det inte funnits samma incitament, eftersom besparingarna och skattefördelarna är mindre. Detta, i kombination med konsumenters krav på allt starkare motorer och tung extrautrustning, gör det svårt att öka andelen bilar med låga koldioxidemissioner. Eftersom SUV:ar säljer allt bättre och småbilssektorn har backat sedan avtalet skrevs, måste bilindustrin tillämpa en annan strategi, men vilken är i skrivande stund oklart. Och EU har klart och tydligt uttalat att de inte kommer ge efter på sina krav. Källa: 4tuneAutomotiveNews/JD Power