IAA: Mercedes-Benz visar nya Atego och Axor
På lastbilsmässan IAA i Hannover är det världspremiär för Mercedes-Benz nya Atego och Axor lastbilar. Två helt nya bilar, ända från chassi till praktiska detaljlösningar. Båda med förlängda serviceintervaller, som ger högre nyttjandegrad och därmed bättre ekonomi. Båda bilarna får säljstart i januari 2005, och för Axor är det första gången som modellen marknadsförs i Sverige. Hytterna är helt omdesignade, och har fått en ny grill som ligger i linje med det övriga Mercedes-Benz programmet. Hytternas helt nya interiör är en av de viktigaste nyheterna på de två lastbilarna. Bland annat säten, insteg, ventilation och värme är nytt. Och till fjärr-versionerna finns nya sköna sängar. En helt ny idé är att man kan välja mellan tre olika inredningsalternativ i hytten, så att föraren alltid får rätt typ av cockpit för jobbet. ”Distribution” har enkel passage mellan förar och passagerarsida.”Fjärr” har extra mycket förvaringsutrymmen, och lätt åtkomlig sovavdelning. ”Komfort” är en tredje variant med bra allround egenskaper. Hytterna fås som standardhytt (S) och lång hytt (L). Säkerheten har förbättrats med bland annat nya strålkastare, nya speglar som drastiskt minskar de döda vinklarna på passagerarsidan, en sinnrik backstrålkastare vid drivhjulen och en hel del andra tekniska lösningar. Med det nya programmet får Atego en i viss mån ny position i sitt segment av lastbilsmarknaden. Nya Atego är avsedd för distribution och lättare anläggningsarbete, samt för vissa specialuppgifter inom fjärrtrafiken. Programmet omfattar 2-axlade lastbilar och dragbilar, med totalvikter på 6,5–15 ton. Bilarna är försedda med 4- och 6-cylindriga motorer ur 900-serien, med slagvolymer på 4,25 – 4,8 – 6,4 liter. Det ger en spännvidd på effekter från 122 - 279 hk (90 - 205 kW). Kraftöverföringen sker via 6- eller 9-växlade manuella lådor. Men unikt för klassen är att Atego kan förses med Telligent®-växlingsautomatik som extrautrustning. Ett automatväxlingssystem som förbättrar både ekonomi, prestanda och säkerhet. Inte minst i tät stadstrafik. En distributionsvariant, Atego 1222, har tagits fram särskilt för att klara en totalvikt på max 11,99 ton. Den kombinerar lågt chassi, med hög lastförmåga och fina köregenskaper. Dessutom slipper den både de svenska vägavgifterna, och de tyska motorvägsavgifterna (Maut) eftersom den har en totalvikt under 12 ton. Mercedes-Benz Axor ersätter den tidigare Atego S modellen. Axor har dock funnits i Europa ett tag, men då bara som trailerdragare. Den nya modellen fås med en lång rad olika specifikationer, och kan användas till mängder av olika uppgifter. De nya last-och dragbilarna är i första hand tänkta till fjärrtrafik på medeldistans, tung distribution och till anläggningstrafik. Därmed utgör Axor länken mellan Actros och Atego serierna. Axor finns som 2-axlad dragbil, samt som 2-axlad lastbil (4x2 och 4x4) med upp till 18 tons totalvikt. Samt som 3-axlad lastbil (6x2 och 6x4) med totalvikt på upp till 25 tons totalvikt (26 ton för 6x4). Axor använder sig av de raka 6:orna i OM 900-serien med slagvolymer på 6,4 och 7,2 liter. Det betyder att Axor kan fås med motoreffekter från 230 - 326 hk (170 – 240 kW). Beroende på vilken motor man väljer, förs kraften till hjulen av manuella växellådor med 6, 9 eller 16 växlar. Telligent®-växlingsautomatik finns som extrautrustning till den 16 växlade lådan (med växling i hela steg). En lösning som avlastar chauffören, minskar slitage och ger högre säkerhet på vägen. Efter världspremiären på IAA kommer nya Mercedes-Benz Atego och Axor att gradvis introduceras på marknaden från och med hösten 2004. Från början kommer bilarna i Euro3 versioner, men från och med mitten av 2005 kommer fjärrversionerna av Axor att kunna levereras med avgasrening med BlueTec-teknologi. Dessa motorer klarar både Euro4- och Euro5-kraven, som blir lagstadgade under hösten 2006 respektive hösten 2009. De första BlueTec-bilarna i nya Atego-programmet lanseras som Euro4-versioner under hösten 2005. –Nya Atego och Axor kommer att ha konkreta driftsfördelar jämfört med våra konkurrenter, säger Helle Færch på DaimlerChrysler. – Dessutom ger dom mycket ”value for money” och blir en logisk fortsättning på vår framgångsrika ”pris/värde” strategi som vi inledde med nya Mercedes-Benz Actros.