Märkesprofilering allt viktigare för bilbranschen
Allt fler bilmärken väljer att profilera sig genom egna anläggningar. Att varumärkets profil avspeglas där bilarna säljs blir allt viktigare, säger Lars Larsson, vd på Audi i Göteborg. Det ställer nya krav på hur man bygger och uppför en bilhall. Det ska vara en helhetsupplevelse eftersom man köper så mycket mer än en bil – man köper en livsstil. Den 20 november invigdes Audis nya bilhall, som är det senaste tillskottet i Eklanda Företagspark som blivit något av ett bilkluster. I Eklanda Företagspark har på senare tid flera nya bilhallar byggts. Samtliga innehåller såväl exponeringshallar för nybilsförsäljning som högteknologiska verkstadslokaler. Med dagens avancerade teknik och moderna bilar är smutsiga verkstäder ett minne blott, menar Jörgen Eriksson, regionchef på Skanska. Idag har de mer karaktär av moderna laboratorier, något som bland annat kräver ett omfattande installationsarbete för datakommunikation.