Helgalvad kaross på A-klass
Karossen på nya A-Klass är gjord av helgalvaniserad plåt. Det är bara ett exempel på vad Mercedes-Benz gör för att säkerställa högsta kvalitet och effektivt rostskydd över lång tid. Precis som på alla nya Mercedes personbilar är plåten på nya A-Klass varmgalvaniserad på båda sidor, vilket ger effektivt skydd mot korrosion. Dessutom är vissa delar av karossen - exempelvis dörrar, motorhuv, baklucka och sidobalkar - elförzinkade på båda sidor samt behandlade med en organisk ytbeläggning som innehåller zinkpigment för att ytterligare stärka rostskyddet. Mercedes-Benz sprutar rostskyddsmedel i de mest utsatta hålrummen av karossen; främre sidobalkar, övre sidobalkar, trösklar och bakre hjulhus. Rostskyddsexperterna tätar också alla svetsfogar i motorhuv, dörrar, baklucka, bakre hjulhus, kring öppningen för tankluckan samt alla fogar i golvkonstruktionen; inklusive dem för batteri och reservhjul. Genom att täcka stora delar av underredet med plastpaneler behöver inte traditionell PVC-plast sprutas under bilen. Panelerna ger, enligt Mercedes-Benz mångåriga erfarenhet, ett effektivare skydd mot stenskott, vattenstänk och nedsmutsning än PVC gör och de underlättar luftflödet under bilen. Lacken på A-Klass har utvecklats för att säkerställa rätt färgnyans och glans samt ge ett varaktigt skydd mot åldrande, repor och stenskott. Den pulverbaserade klarlacken ger ytan briljans och sprutas på karossen utan inblandning av lösningsmedel. Alla andra lackkomponenter är också vattenbaserade och därmed i huvudsak fria från. I likhet med övriga Mercedes personbilar omfattas nya A-Klass (internt W/C 169) av den 30-åriga MobiloLife som inkluderar lika många års garanti mot genomrostning infrån slutna hålrum.