Digert rallyprogram kommande helg
SRally-SM i Sandviken, Svenska Rallyserien i Kopparberg, Vinter-DM i Lyckseleoch Norges största vinterrally - Rally Finnskog i Kongsvinger.Det tog lite tid innan rallyvintern kom i år - och då ska helt plötsligtallt avgöras samtidigt!Medan SM-eliten samlas i Sandviken på lördag tävlar en stor del avstandardvagnseliten i Kopparberg, där årets andra deltävling i SvenskaRallyserien ska avgöras.Totalt handlar det om närmare 50 startande Volvo-förare i en tävling - som isin helhet ska avgöras i mörker.Första bil startar nämligen inte förrän sent på lördagseftermiddagen.
Favorit i Volvo Original-klassen i Kopparberg är i första hand BosseHemmingsson, jämtlänningen som vann första deltävlingen i Östersund förnågra veckor sedan.Bosse är alltid snabb på vintern - men tävlar sällan utanför distriktet.Så att Bosse kommer till start blir en svår nöt att knäcka förkonkurrenterna.
Volvo-förarna tävlar i tre förarklasser - A, B och C. I Elit A - där BosseHemmingsson startar -kommer Tobbe Westerlund från Sollefteå att bjuda hårtmotstånd. Och till skillnad från tidigare tävlingar i vinter kommer nu fleraförare söderifrån för att slåss om viktiga poäng inför sommaren. Det gällert ex Magnus Bengtsson, Grimslöv, som bröt i Östersund. Mats Larsson,Fagersta gör också ett nytt försök liksom Per-Henrik Hedberg, Söderhamn,Joakim Båth, Nora, Martin Eliasson, Skutskär och Anders Gullstrand,Karlstad.
I Elit B väljer många av vinterspecialisterna att starta i Lyckselespopulära DM-tävling Lappnatta. Detta eftersom årets speciellavinterrallyserie, där kopparbergstävlingen är finaltävling - i praktikenredan är avgjord.Men Pär Pålsson, Östersund kommer till start liksom Daniel Munk Johansson,Kullings och Lars Skoglund, Bollnäs. Andra förare som finns med iförhandssnacket är t ex Henrik Persson, Kulling och Niklas Nibbe Nilsson,Östersund.Intressant start: Robert Nordin från Åland som gör sin första start iserien.
I C-serien startar dussinet förare - inklusive tävlingens enda kvinnligaförare, Lena Sandelius från Göteborg. Lena ställs bland annat mot StaffanSkeppstedt, Braås och värmlänningen Micke Lind.
Tävlingen i Kopparberg är kort och intensiv: tre specialsträckor med ensammanlagd längd på 5,5 tävlingsmil. De yttre förhållandena är perfekta, bramed snö och fin botten på vägarna. Mindre vanligt är att man kör med senstart. Första bil ger sig inte av från Kopparbergsskolan förrän 16.01.Totalt består startfältet av 93 ekipage inklusive debutanter - och nästan 50av dem ställer alltså upp i populära standardvagnsklassen Volvo OriginalCup.
Ställningen i Volvo Original, Svenska Rallyserien inför årets andradeltävlingElit A: 1) Bosse Hemmingsson, Jämtlands MK, Volvo 740, 30 p, 2) Peter Bäck,NMS Boden, 240, 27, 3) Tobbe Westerlund, Sollefteå RRC, 940, 25. 4) FredrikMenck, SMK Motala, d:o, 23, 5) Rainer Keck, Tyskland, 240, 22, 6) IngemarThelander, SMK Gävle 740, 21Ställningen i Vinterserien inför finalen: 1) Bäck, 114 p, (redan klarsegrare), 2) Westerlund, 107, 3) Westman, 50.
Elit B: 1) Daniel Munk Johansson, Kullings MS, 940, 30 p. 2) Samuel Brander,Lycksele MK, 240, 27, 3) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 940, 25, 4) Pär Pålsson,Jämtlands MK, d:o, 23, 5) Henrik Persson, Kullings MS, 240, 22, 6) TommySahlqvist, Fjugesta MS, 940, 21.Vinterserien inför finalen: 1) Brander (redan klar segrare), 109, 2)Pålsson, 93, 3) Kjell Antonsén, NMS Boden, 940. 84.
C-förarserien: 1) Leif Sjöström, Vännäs MK, 240, 30, 2) Anders Svensson,Ryds MK, d:o, 27, 3) Micke Lindh, Team Westom Arvika, d:o, 25, 4) ArvidLindbom, NMS Boden d:o, 23, 5) Jonas Johnsson, Ryds MK, d:o, 23.Vinterserien inför finalen: 1) Sjöström (redan klar segrare), 100, 2) PeterÖbrand, Lycksele MK, 240, 89, 3) Nils Fransson, Vännäs MK, d:o, 76,
-------------------
En av Norges största och mest kända rallytävlingar är Rally Finnskog.Tävlingen - med start och mål i Kongsvinger- ingår som en av tvåvintertävlingar i Volvo Original Nordic West Euro Cup 2005 och lockar ettstort antal Volvo-förare.Totalt finns 32 ekipage på plats när tvådagarstävlingen startar på fredagkväll den 25 feb.
Startlistan är extra intressant, eftersom den innehåller förare från fyraländer: Norge, Sverige, Tyskland och för första gången - Frankrike!Norge är förstås största nationen, och för första gången kommer Tyskland påandra plats när det gäller antal startande:- Vi är fyra bilar till start i år och det känns jättekul, säger tyskerallyveteranen Jochen Walther. Som har sällskap på startlinjen avlandsmännen Rainer Keck, Holger Knöbel och nye Andreas Mansfeld.
- Andreas start är intressant. Han har tidigare kört bl a Svenska Rally medbra resultat i en Honda Grupp N. Det här blir första gången han provar enVolvo, berättar Jochen.Som är lite förundrad över att bara två svenska förare - Per-Erik Jonsson,Trollhättan och Mats Gustavsson, Ransta - kommer till start.- De flesta svenska förare valde att starta i Östersund - man får bara räknaett av resultaten. Själv hade jag tänkt starta i Norge, men jag min codriverfick förhinder, så jag tvingas hoppa av säger Henrik Levin, skåningen somvar en av toppförarna i Europa-serien förra året.
För första gången kommer också en rallyförare från Frankrike till start iklassen. Det är rallyveteranen Olivier Hugla, som varit i Sverige och inhandlat enVolvo 240.
Favorit till segern i den långa tävlingen - över 20 mil specialsträckor - ärnorske Hans Einar Mörkhagen från Elverum. Detta trots att han är ganska ny isporten och gör sitt första år som B-förare. Men han får hårt motståndbland annat från hemmaföraren Jo Inge Bakken som återvänt till klassen i år,liksom för övrigt även Marius Haugerud, Jan Kåre Wilsberg och Knut ArildGrefsrud.
Tävlingen avgörs i två etapper. Första etappen startar fredag kväll ochandra etappen inleds på lördag morgon.