BCA Autoauktion växer kraftigt och startar nu i Sverige
BCA Autoauktion utökar sin verksamhet och sin personalstyrka och etablerar en ny avdelning i Sverige.
BCA Autoauktion upplever just nu en markant ökning av verksamheten och har för att kunna klara av denna samt för att stå väl rustade för framtida tillväxt gjort en rad nyanställningar.
Finn Haargaard har anställts som direktör i Danmark och ska tillsammans med den verkställande direktören Per Kjærsfeldt stå för ledningen i fortsättningen.Som ansvarig för verksamheten i Sverige har Christian P. Sankel anställts. Han kommer senast från BCA Europa i Tyskland där han arbetade som utvecklingschef.
BCA Sverige lanseras i ett renodlat Internetformat och är endast avsett för återförsäljare (B2B). Tills vidare har man ingått avtal om försäljning av upp till 4 000 bilar under det första året och den första försäljningen kommer att ske i april.Per Kjærsfeldt upplyser om att man för tillfället håller på att anställa medarbetare i Sverige.
- I Danmark stärker vi ledningen och försäljningsinsatsen genom anställningen av Finn Haargaard, som tidigare arbetade som direktör på Spar Nord Bank. Finn Haargaard har tidigare även varit anställd på BCA och får ansvaret för den dagliga ledningen, bland annat marknadsföring, försäljning och personal.
BCA Danmark erbjuder ca 30 000 bilar till försäljning i år och håller för tillfället på med en större utökning av förberedelseavdelningen (Smart Prepared), så att ännu fler bilar kan göras klara för försäljning och på det sättet generera högre försäljningspriser. Smart Prepared-konceptet har blivit mycket vanligt hos säljarna och mer än varannan bil som säljs har varit på förberedelseavdelningen.
Med dessa nya rutiner finns det kapacitet för försäljning av 50 000 bilar om året. För att man ska kunna utnyttja dessa möjligheter snabbt har Bjarne Mølvadgaard anställts som "Sales Manager".
Bjarne Mølvadgaard arbetade tidigare som säljkonsult hos Nellemann A/S i Randers och ska tillsammans med säljkonsulten David Latz göra en målinriktad insats på området för uppsökande försäljning gentemot leasing- och uthyrningsföretag, ägare av större bilflottor, finansieringsföretag och återförsäljare. BCA har ett komplett program och utbud för försäljning av bilar med egen förberedelseavdelning och flera typer av försäljningskanaler: fysisk auktion (på tisdagar), elektronisk auktion i flera utgåvor, 10 stora tax free-auktioner för europeiska köpare och säljare och slutligen allmän förmedling av bilar till försäljning.
Till sist har Ole Møller, daglig chef för e-försäljning, utnämnts till avdelningschef. Han har under de senaste åren haft ansvaret för bland annat försäljning av LeasePlans bilar som har varit en stor succé.Och i och med att Simon Vibjerg från och med den 1 februari anställs som säljkonsult utökas medarbetarstaben ytterligare.
BCA bedriver auktioner i 11 länder och det är BCA Danmark som står för BCA Europas strategi för e-försäljning. Tillsammans med IT-specialister från BCA i England leder BCA Danmark utvecklingen av ett nytt och revolutionerande tredje generationens e-försäljningssystem för "direct B2B".
Systemet är skräddarsytt för bilåterförsäljare så att de mycket snabbt och effektivt ska kunna genomföra köp och försäljning av inbytesbilar. När systemet är helt inkört kommer försäljningen av inbytesbilen kunna ske medan den nya bilaffären fortfarande pågår. Många återförsäljare har som krav att säljaren ska ha sålt inbytesbilen innan den nya bilaffären inleds, någonting som BCA:s nya system möjliggör.
Med samma system kommer danska återförsäljare också att kunna köpa begagnade bilar till partipriser genom BCA från utländska leasingföretag och godkända återförsäljare som uppfyller BCA:s kvalitetskrav.De av våra kunder som har varit inblandade i kravspecifikationen för systemet är överförtjusta och ser fram emot lanseringen som är planerad till hösten 2005, avslutar Per Kjærsfeldt.