23948sdkhjf

GM valde Rüsselsheim

Zurich/Trollhättan/Rüsselsheim. General Motors (GM) meddelade idag att man beslutat att förlägga tillverkningen av utvalda Saab- och Opel-modeller som baserar sig på en kommande gemensam arkitektur till fabriken i Rüsselsheim i Tyskland från 2008.

Zurich/Trollhättan/Rüsselsheim. General Motors (GM) meddelade idag att man beslutat att förlägga tillverkningen av utvalda Saab- och Opel-modeller som baserar sig på en kommande gemensam arkitektur till fabriken i Rüsselsheim i Tyskland från 2008. Objektiva, djupgående analyser har genomförts de senaste månaderna för att avgöra vilken av dagens båda sammansättningsfabriker för mellanklassbilar (Trollhättan i Sverige eller Rüsselsheim i Tyskland) som presenterat det totalt sett bästa affärsupplägget beträffande GM:s framtida produktionsbehov i Europa. -Båda fabrikerna presenterade starka affärsupplägg, men i slutänden tippade vågen över i Rüsselsheims favör i just det här valet av produktionsort, säger Fritz Henderson, ordförande för General Motors Europe. GM betonar samtidigt att man står bakom Saab och sin bilfabrik i Trollhättan. Ett omfattande initiativ som syftar till att utvidga Saabs modellprogram har godkänts av ledningen. GM har dessutom beslutat att den helt nya bilen Cadillac BLS, som gjorde sin världspremiär i form av en utställningsbil på bilsalongen i Genève i veckan, ska byggas i Trollhättan med början under 2006. Företaget har dessutom förbundit sig att bygga utvalda Saab-bilar i Trollhättan fram till och med 2010. -Vi står bakom Saab och en konkurrenskraftig verksamhet i Sverige, säger Carl-Peter Forster, VD för General Motors Europe. Saab 9-3 och Saab 9-5 kommer även i fortsättningen att vara kärnprodukter för Saab, men vi kommer inom kort att addera till en cross over-modell i premiumutförande för att komplettera modellprogrammet. Vi kommer dessutom omedelbart att inleda arbetet med att hitta andra produkter som kan tillverkas i Trollhättan. Beslutet att bygga Opel- och Saab-modeller i Rüsselsheim baserar sig på omfattande analyser av en rad faktorer, inklusive kapacitetskrav, investeringar, arbetstidsmodeller, arbetskraftskostnader, produktionseffektivitet, flexibilitet, logistik och valutafrågor, för att nämna några parametrar. Studien visade att för just den här tillverkningen kunde fabriken i Rüsselsheim prestera det bästa affärsupplägget och man kommer nu att väsentligt kunna öka sin produktivitet. -Båda anläggningarna visade framfötterna. Sammantaget innebar dock det affärsupplägg som Rüsselsheim presenterade att kostnadseffektiviteten var i storleksordningen € 200 miljoner bättre jämfört med Trollhättans förslag, säger Fritz Henderson. Den kompetens man demonstrerat i GM-fabriken i Trollhättan och förhållandet att den har ledig kapacitet gjorde den till det naturliga valet för produktionen av Cadillac BLS. Cadillac BLS bidrar med en högpresterande, framhjulsdriven bil enligt europeiska krav till den amerikanska lyxbilstillverkarens produktportfölj. Cadillac BLS är en av omkring 45 nya modeller och varianter som GM kommer att introducera i Europa de kommande fem åren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14