23948sdkhjf

Sverigepremiär närmar sig för nya Santa Fe

Hyundai Santa Fe presenterades för första gången år 2000 och blev en storsäljare i stora delar av världen. I USA slog den alla rekord och den koreanska biltillverkaren fick problem att producera bilar i den takt kunderna önskade. I Sverige startade Santa Fe-försäljningen 2001.

Hyundai Santa Fe presenterades för första gången år 2000 och blev en storsäljare i stora delar av världen. I USA slog den alla rekord och den koreanska biltillverkaren fick problem att producera bilar i den takt kunderna önskade. I Sverige startade Santa Fe-försäljningen 2001. Modellen blev på kort tid bästsäljare i SUV-segmentet. Hittills har nästan 12 000 Hyundai Santa Fe sålts i vårt land och nu är det dags för nästa generation.


Den nya bilen presenterades första gången i samband med Detroitmässan i januari 2006. Europapremiären skedde på Genève Motor Show 28 februari och snart är det dags att introducera den nya bilen i Sverige.


Hyundai vässar konkurrenskraften ytterligare med att bland annat erbjuda en tredje sätesrad, vilket alltså gör bilen sjusitsig, och det tillsammans med en hel del förbättrade komfort- och trivseldetaljer. Nya Santa Fe har fått smäckrare linjer och de integrerade stötfångarna fram bidrar till ett riktigt aggressivt men på samma gång sofistikerat utseende.


Nya Santa Fe är större, elegantare och erbjuder flera fördelar jämfört med den omtyckta föregångaren. Axelavståndet är nu 270 cm, vilket är 8 cm längre än den tidigare modellen. Den totala längden har ökats med 17,5 cm, bredden 7 och höjden 5, vilket förstås innebär att kupén bjuder på ännu bättre plats för såväl ben som huvud.


Två motoralternativ erbjuds. Den ena är en 2.2-liters diesel på 150 hk vid 4000 varv/min och ett vridmoment på 335 Nm vid 1800-2500 varv/min. Den har common rail bränsleinsprutning, laddluftkylare, turbo med variabel turbogeometri (VGT), enkel överliggande kamaxel, 16 ventiler, cylinderblock i gjutjärn, topplock i lättmetall, cylindervolym 2 188 cm. Dieselmotorn driver en femväxlad växellåda, antingen manuell eller automat.


Den andra motorn är en 2,7 liters V6-motor på 189 hk vid 6000 varv/min och ett vridmoment på 248 Nm vid 4000 varv kommer till Sverige. Bränsleinsprutningen är av multipoint-typ med variabelt insug (VIS). Dubbla överliggande kamaxlar, 24 ventiler, variabla ventiltider (CVVT). Cylinderblock och topplock är i lättmetall. Santa Fe med 2,7-liters V6-motorn kan fås med femväxlad manuell växellåda, alternativt 4-stegs automat.


Santa Fe's nya elektroniskt styrda fyrhjulsdriftsystem överför automatiskt kraften till de hjul som har bästa drivning och föraren kan dessutom manuellt låsa drivningen till 50/50-fyrhjulsdrift.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062