23948sdkhjf

Kampanj visar kostnaden för bristande däckskötsel

Kontroller av mönsterdjup och däcktryck i tio europeiska länder visade att många bilförare fortfarande missköter sina däck, något som leder till enorma individuella och sociala kostnader.

Kontroller av mönsterdjup och däcktryck i tio europeiska länder visade attmånga bilförare fortfarande missköter sina däck, något som leder till enormaindividuella och sociala kostnader. Gratiskontrollerna av 8 700 bilarutfördes av Bridgestone under 2005 vid sex Formel 1-banor, som en del avkampanjen "Think Before You Drive" i samarbete med FIA. Resultaten visadeatt antalet däck med för lågt lufttryck är alarmerande stort: på 44 procentav bilarna hade minst ett däck för lågt lufttryck. Utöver dessa fall hadeytterligare 50 procent av bilarna däck med ett något för lågt lufttryck.Trafiksäkerhetskampanjen "Think Before You Drive" inleddes i mars 2005 ochär ett världsomfattande gemensamt initiativ av Internationellabilsportförbundet FIA (Fédération Internationale de l'Automobile),Bridgestone och automobilklubbar i olika länder. Syftet är att arbeta försäkrare körning genom att fokusera på grundläggande trafiksäkerhetsåtgärder,bland annat regelbundna däckkontroller.Programmet har fått stöd från många kända namn, bland annat den sjufaldigeF1-världsmästaren Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Spaniens kung ochAtens borgmästare. Av 1,2 miljoner dödsolyckor i trafiken varje år sker 50000 i EU:s 25 medlemsstater.


Riskerna med för lågt lufttryck: minskad hållbarhet och livslängdMånga bilister verkar inte vara medvetna om det faktum att trycket i ettdäck minskar naturligt med tiden, precis som i en ballong, och att det ärbåde farligt och dyrt att köra på däck med felaktigt lufttryck.Utöver riskerna med försämrad väghållning har lågt lufttryck en extremtnegativ inverkan på däckens hållbarhet, beroende på den stora belastningenpå däckets skuldra och den kraftiga värmeutveckling som uppstår dåsidoväggen böjs. Med utgångspunkt av tryckmätningarna i "Think Before YouDrive"-kampanjen är 12,5 procent av förarna utsatta för en stor risk och kanfå punktering på grund av dessa faktorer. Ytterligare 1,2 procent av förarnakan sägas befinna sig i omedelbar fara.Effekten på däckslitaget är inte mindre dramatisk. På grundval avdäckkontrolluppgifterna från 2005 beräknar Bridgestones tekniska avdelning iEuropa att de 44 procent av bilförarna som är i riskzonen går miste om 20,7procent av däckens livslängd - i medeltal motsvarande 10 000 km eller niomånaders däckanvändning (baserat på en genomsnittlig livslängd på 50 000 kmoch en årlig körsträcka på 13 600 km). Ytterligare 50 procent av bilförarnagår miste om 5,2 procent av däckens livslängd - i medeltal 2 500 km ellertvå månaders däckanvändning. Om resultaten för de två grupperna summeras går25,9 procent av däckens livslängd förlorad som ett resultat av för lågtlufttryck.


Stora miljökostnaderLufttrycket inverkar starkt på däckens rullmotstånd, som har stor betydelseför fordonets bränsleförbrukning. Beroende på vägtyp och körsätt stårrullmotståndet för 18 till 26 procent av den totala energiåtgången i ettfordon. Eftersom lågt lufttryck ökar rullmotståndet har det en direktinverkan på bränsleförbrukning och utsläpp.Med utgångspunkt i värdena från vår undersökning har Bridgestones tekniskaavdelning i Europa räknat ut att 44 procent av fordonen får en ökadbränsleförbrukning på 2,9 procent beroende på för lågt lufttryck, vilket imedeltal blir nästan 40 euro per fordon och år (baserat på en genomsnittligbränsleförbrukning på 8,4 liter per 100 km och 13 600 km per år).Ytterligare 50 procent av bilförarna får en ökad bränsleförbrukning på merän en procent på grund av för lågt lufttryck.En beräkning baserad på 197,5 miljoner bilar i Europa visar att över 8,4miljarder extra liter bensin och dieselbränsle till en kostnad av 10miljarder euro förbrukas på grund av för lågt lufttryck, och att detta ledertill att ytterligare 19,2 miljoner ton koldioxid släpps ut i atmosfären.


Kontroller och informationsinsatser fortsätter under 2006Under "Think Before You Drive"-kampanjen i Europa distribueras miljontalsinformationsbroschyrer om trafiksäkerhet, krocksimulatorer medsäkerhetsbälte visas vid F1-tävlingar och bilutställningar, och miljontalslufttrycks- och mönsterdjupsmätare delas ut. Hos Bridgestone tror man attdessa initiativ kommer att leda till en ökad medvetenhet om vikten avdäckskötsel och man planerar att fortsätta att göra regelbundna ochkostnadsfria säkerhetskontroller under 2006. Marknadsföringsåtgärdernakommer att vara inriktade på att övertyga konsumenterna om att däck bör sessom en planerad säkerhetsinvestering snarare än som en plötslig utgift, ochatt korrekt däckskötsel både sparar pengar, minskar utsläpp och räddar liv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078