23948sdkhjf

Längre race med depåstopp införs i STCC i sommar

Längre race och depåstopp blir verklighet på de svenska racerbanorna redan i sommar. STCC gör en repris på 2002 års succésäsong och tar tillbaka ett populärt tävlingsmoment inom motorsport.

Längre race och depåstopp blir verklighet på de svenska racerbanorna redan i sommar.STCC gör en repris på 2002 års succésäsong och tar tillbaka ett populärt tävlingsmoment inom motorsport. Depåstopp med däcksbyte införs för att ge förarna och teamen maximal utmaning och arena- och tv-publiken sportunderhållning på högsta nivå.- Depåstopp används i nästan all banracing runt om i världen. Det är ett moment som kryddar racen och ställer högre krav på teamens prestation, säger STCC AB:s tekniske chef Johnny Haraldsson.


Racen blir ca.40 minuter långa där depån öppnar efter ca.15 minuter. Teamen är tvingade att byta minst två hjul vid depåstoppet och får då använda maximalt fyra personer till detta.


Tävlingsformatet indelas i två dagar, lördag/söndag. På lördagen körs två träningspass samt ett kval där de åtta främsta går vidare till en Superpole samma eftermiddag. Där avgörs startordningen genom att åtta förare får ett varv på sig att sätta en så snabb tid som möjligt. Snabbaste föraren tar pole position till söndagens långa race, näst snabbast startar tvåa osv. Startordningen från placering nio och nedåt baseras på kvalresultaten.


Bilarna har förändrats sedan man senast hade depåstopp i STCC. Hjulen har inte längre centrumbult utan fem hjulbultar. Detta innebär att depåstoppen kommer att ta längre tid.- Vi är medvetna om det och har analyserat och gjort tester. Det sportsliga och taktiska momentet blir inte mindre bara för att det tar längre tid. I den mest populära touringcarserien, Nascar i USA har bilarna fem hjulbultar och det är en fantastisk show som teamen bjuder på vid depåstoppen, säger Haraldsson och fortsätter:- Det ställer höga krav på teamen men i STCC håller alla team så hög klass att vi lovar att däckbytena kommer att ske imponerande snabbt. Publiken kan direkt jämföra med hur lång tid det tar att byta två hjul på sin egen bil.


Det införs till den här säsongen också ett märkes/teammästerskap som ingår i startavgiften. En prestigefylld kamp mellan STCC-teamen som understryker att det krävs en stor laginsats för att ta just teamets bil först i mål.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047