Första bilderna på nya Freelander 2
De första bilderna på nya Freelander 2 visar en design med klara drag från de större modellerna Range Rover och Discovery3.
Nya Freelander får också Land Rovers' patenterade och lovprisade Terrain Respons-system för krävande offroadkörning och två helt nya motorer. En rak 3.2 liters 6-cylindrig bensinmotor på 233 hk och en 2.2 liters 4-cylindrig commonrail dieselturbo på 160 hk och 400 Nm i vrid.
Freelander 2 är en alltigenom helt nykonstruerad och konstant fyrhjulsdriven kompakt-SUV som inte har en skruv gemensamt med den utgående modellen som introducerades 1997. Smarta konstruktionslösningar, val av material i inredning och nya kraftfulla bränsleeffektiva motorer lyfter Freelander 2 till en helt ny nivå.
Den är också betydligt rymligare genom att den är bredare, har längre axelavstånd, men bara är fem centimeter längre än den utgående modellen. Trots det har bagageutrymmet vuxit med 38 procent och det har åstadkommits genom att reservhjulet flyttats under bilen.
Den raka 3.2-liters 6-cylindriga bensinmotorn är konstruerad av Volvo och finns idag i nya S80, men har anpassats av Land Rover för att klara avancerad terrängkörning i ökenmiljö med kraftig damm-inträngning och att vada genom halvmeterdjupa vattendrag.
Den nya sexan har 30 procent mer effekt än den utgående V6:an och gör 0-100 km/tim på 8,9 sekunder och har en toppfart på 200 km/tim. Trots den högre effekten har den tio procents lägre bränsleförbrukning.
Den nya 2.2 liters TD4-dieseln har 43 procent mer effekt än den utgående. Trots detta är bränsleförbrukningen endast 7,5 liter/100 km i blandad körning och den har givetvis partikelfilter. Maximalt vridmoment är 400 Nm.
Bägge motorerna har 6-växlade manuella växellådor. Som tillval finns 6-stegade automatlådor med Command Shift för manuell växling och sportläge.
Freelander 2 är packad med ny teknik för ökad säkerhet och framkomlighet på alla underlag, några exempel:
* Konstant 4x4-system utvecklat tillsammans med svenska Haldex och troligtvis det snabbast arbetande fyrhjulsdrivningssystemet på marknaden.
* GRC, Gradient Release Control, en ny helt uppfinning från Land Rover som underlättar start i branta backar genom att bromsarna släpper gradvis för att bilen inte skall åka baklänges i svåra situationer.
* Terrain Response är standard. Där kan föraren välja mellan fyra olika program beroende på väglag för optimal säkerhet och framkomlighet.
* DSC, Dynamic Stability Control, antisladdsystem och givetvis bromskraftförstärkare och antispinn.
* RSC, Roll Stability Control, en gyrosensor känner av bilens lutning och förhindrar att bilen välter vid häftiga manövrar. RSC är det mest avancerade antiroll-system på en Land Rover.
* HDC, Hill Desent Control, anpassar automatiskt hastigheten för körning nerför branta backar
* Individuell hjulupphängning och skivbromsar runt om.
Land Rover har satsat stora resurser på att ge nya Freelander 2 lika bra vägegenskaper och komfort som en vanlig personbil samtidigt som den skall ha klassledande framkomlighet i terrängen.
Nya Freelander 2 kommer att ha världspremiär på den internationella bilsalongen i London den 18 juli. Bilen introduceras i Sverige under senare delen av hösten i år.