Nedåt för svenska märken i USA
Det går trögt för svenskrelaterade märken i USA. Under juni har både Saabs och Volvos försäljning minskat rejält. Trögast går det för GM-ägda Saab som tappat 56,3 procent med sina 2.755 sålda bilar. Hittills under 2006 har Saab förlorat 28,3 procent av fjolårets försäljning.
Volvo tappade 11,4 procent jämfört med samma period 2005 med sina 10.867 sålda bilar under juni. Hittills har Volvo sålt 59.092 bilar i USA, vilket är 10,4 procent sämre än under samma period förra året. Sämst gick det för XC90 som har förlorat en dryg tredjedel av sin försäljning jämfört med juni 2005. S60 sålde däremot bättre än under fjolåret.
Det har överhuvudtaget gått trögt för de amerikanska bilkoncernerna nu över sommaren. GM tappade 26 procent och värst gick det för stadsjeepar, vilket anses bero på de höga oljepriserna. Chrysler gick 15 procent back i sin försäljning i USA.
Däremot ser det helt annorlunda ut för Asiatiska bilar i USA, där till exempel Toyota ökade med 14 procent.