23948sdkhjf

En trött förare är farligare än en rattfull

Olycksrisken ökar betydligt mer när man är trött än när man har druckit alkohol. Har man varit vaken ett dygn kan den sämre reaktionsförmågan jämföras med om man har 0,8 promille alkohol i blodet. Detta är slutsatsen av ny uppseendeväckande forskning som gör kampanjen Ta Paus angelägen och viktig.

Olycksrisken ökar betydligt mer när man är trött än när man har druckit alkohol. Har man varit vaken ett dygn kan den sämre reaktionsförmågan jämföras med om man har 0,8 promille alkohol i blodet. Detta är slutsatsen av ny uppseendeväckande forskning som gör kampanjen Ta Paus angelägen och viktig.


Docenten och forskaren Mats Gillberg vid Karolinska Institutet i Solna, har forskat om sömn i 30 år, och har studerat hur nattarbete inverkar på människors hälsa.- Kroppen påverkas på samma sätt, som när man dricker alkohol. Reaktionsförmågan blir betydligt sämre. Vi har dock funnit att olycksrisken ökar betydligt mer när man är trött än när man har druckit alkohol, säger Mats Gillberg. Risken att råka ut för en bilolycka vid tre eller fyra på natten är 18 gånger större än mitt på dagen.


Dessa resultat syftar till att uppvärdera tröttheten som riskfaktor i trafiken, inte till att nedvärdera alkoholens farliga inverkan på föraren. Varje år dödar rattfulla 150 människor och skadar 1 000 svårt. MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, firar i år 80 år som trafiknykterhetsorganisation och arbetar hårt på att de siffrorna ska minska.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062