Nya Audi S3 - sportbilsprestanda i kompaktformat
Dynamik, sportighet och hög klass - Audi A3 har en unik position inom premium-kompaktklassen. Nu rullar toppversionen ut på startplattan, den nya Audi S3 med 195 kW (265 hk) och den permanenta fyrhjulsdriften quattro. Med sina kraftfulla prestanda uppfyller den - i likhet med övriga S-modeller från Audi - önskemålet om både ren körglädje och vardagsduglighet.
Audi S3 står för sportbilslika prestanda. Sprinten till 100 km/h avklaras på 5,7 sekunder, och vid 250 km/h hejdar elektroniken bilens framfart. Den fyrcylindriga 2-litersmotorn FSI med direkt bensininsprutning är en smidig högprestandamotor.
Kraften går via en sexväxlad låda och den permanenta fyrhjulsdriften quattro till stora aluminiumhjul med 18 tums diameter. Det nya S-sportchassit i S3 möjliggör ett sportigt aktivt körsätt i kombination med högsta möjliga komfort. Denna sportiga kompaktmodell styr in spontant, uppvisar precisa och säkra köregenskaper och tack vare quattro-tekniken möjliggörs maximal acceleration ut ur kurvorna.
Drivkällan i S3 uppfyller med råge alla förväntningar som kan ställas på en stark sportmotor. 2,0 TFSI, där direktinsprutning och turboladdning förenas med varandra, utvecklar 195 kW (265 hk) vid 6 000 r/min. Redan vid 2 500 r/min producerar den 350 Nm:s vridmoment på vevaxeln - denna dragkraft förblir konstant ända till 5 000 r/min. Den genomsnittliga förbrukningen uppgår till 9,1 liter bränsle per 100 km - ett ytterligare bevis för den framtidsinriktade effektiviteten hos Audis TFSI-teknik.
Jämfört med A3 är den här motorn en avancerad version som har genomgått grundläggande förändringar. Den nya turbon med större turbin- och kompressorhjul bygger upp ett laddtryck på 1,2 bar - ett ovanligt högt värde. En förändrad laddluftkylare sänker temperaturen på den komprimerade luften rejält och ökar därmed mängden luftmassa till förbränningen.
Kolvar med starkare bultar och förstärkta vevstakar med nya lager överför de höga krafterna till vevaxeln. Cylinderblocket har gjorts styvare, topplocket har fått en ny, extremt värmefast legering. Styrtiderna för avgaskamaxeln har anpassats för den ökade effekten. Högtrycks-insprutningsmunstycken, med större diameter, sprutar bränslet rakt ner i förbränningsrummet.
Trots all teknik väger denna högeffekt-turbo låga 152 kilo. Det är mindre än jämförbara drivkällor hos direkta konkurrenter - något som har en positiv inverkan på fördelningen av axelvikten. Med sina kompakta mått passar 2,0 TFSI utmärkt för tvärmontering, vilket är till glädje för utrymmena i både kupé och bagageutrymme i S3.
Passande till den sportigt tuffa karaktären har den nya Audi S3 en manuell, sexväxlad låda med tät utväxling. I S3-versionen har växelslagen kortats, vilket möjliggör ännu sportigare och exaktare växlingar. Precis som i alla S-modeller från Audi driver även den nya S3 alla fyra hjulen via den permanenta fyrhjulsdriften quattro. En elektroniskt styrd lamellkoppling - för viktfördelningens skull placerad i aktern - fördelar momentet efter behov - och ger både ett optimalt grepp och maximal körsäkerhet. På grund av motorns höga vridmoment har samtliga komponenter i drivlinan förstärkts.
Nya Audi S3 får svensk premiär i oktober. Priset är 326 900 kronor.