23948sdkhjf

Ny standard ska underlätta användandet av E85 som drivmedel

Fler och fler väljer att gå över till miljöbilar som drivs med etanol i stället för bensin. Etanol har mycket bra förbränningsegenskaper och passar därför utmärkt som komponent i bensin. Nu är en ny svensk standard klar som ska underlätta användandet av E85 som drivmedel.

Fler och fler väljer att gå över till miljöbilar som drivs med etanol i stället för bensin. Etanol har mycket bra förbränningsegenskaper och passar därför utmärkt som komponent i bensin. Nu är en ny svensk standard klar som ska underlätta användandet av E85 som drivmedel. Standarden, som finns tillgänglig hos SIS, Swedish Standards Institute anger krav och provningsmetoder för levererad E85.


E85 är ett bränsle som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. E85 ska användas i speciellt anpassade förbränningsmotorer med elektrisk tändning, ottomotorer. För att kunna köra på E85, krävs att bilen är en så kallad FlexFuel eller etanolbil.


- Försäljningen av miljöbilar (exempelvis FlexFuel, etanol-, biogas-, hybridbil) har ökat kraftigt. I Stockholm är dessa bilar befriade från trängselavgifter och har fri boendeparkering i innerstan för att nämna några fördelar för dess ägare, säger Bjarne Lindberg, ansvarig för produktkvalité på Svenska Statoil AB och deltagare i den tekniska kommittén för Motorbränslen.


- Sverige är ett föregångsland i Europa vad gäller antalet etanolbilar. Men som med alla andra standarder behövs ett kvalitetsskydd. Alla som använder E85 får en enhetlig produkt som inte varierar för mycket och biltillverkarna kan lämna garantier på sina fordon att de är anpassade efter E85. Etanol är ett växande bränsle och finns en standard finns också ett konsumentskydd.


Idén till E85 som biobränsle kom ursprungligen från USA där man tidigare började med FlexFuel bilar. Målgruppen för den här standarden är bilägare, oljebolag, biltillverkare och myndigheter, de senare för att se till att avgasnormer uppfylls.


- Jag hoppas att den här svenska standarden ska växa och bli global, åtminstone att det ska bli en Europastandard. Det finns intresse från många länder i Europa, säger Ana Olaru Verouhis, projektledare på SIS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235