GM ska tillverka nya Chevrolet Camaro
· Nästa generation av den klassiska sportcoupén går i produktion sent2008· Blir närmast identisk med den uppseendeväckande konceptbilen frånNAIAS· Import till Europa under övervägande
GM:s VD och styrelseordförande Rick Wagoner offentliggjorde idag att GM ska
tillverka en helt ny Chevrolet Camaro baserad på den konceptbil som
fullständigt stal showen under den stora bilsalongen i Detroit vid senaste
årsskiftet. Allt sedan dess har bilen väckt heta känslor bland
bilentusiaster världen över, något som bland annat har lett till att hugade
spekulanter har startat namninsamlingar med krav på tillverkning och
skickat utställda checkar på handpenningen.
-Den fantastiska responsen på vår koncept-Camaro gör att man än en gång
påminns om vilken unik, närmast ikonisk status våra bilar kan ha kundernas
hjärtan, säger Rick Wagoner, GM:s VD. En Camaro är mycket mer än en bil,
den symboliserar den amerikanska inställningen till livet och vår
kärleksaffär med bilen.
Trots att Camaro-konceptbilen ännu inte har visats i Europa överväger
Chevrolet Europe att importera och sälja den även på vår sida av Atlanten:
-Vi kommer att utvärdera dess marknadspotential mycket
noggrant, säger Wayne Brannon, VD för Chevrolet Europe. Nya Chevrolet
Camaro är en bil som angår yngre kunder samtidigt som den också har sina
tidigare fans. De bästa Camaro-bilarna har alltid varit en fest för ögat
och har haft prestanda i nivå med långt dyrare europeiska GT-vagnar. Trots
detta var de praktiska nog för vardagsbruk och prissatta så att de låg inom
det möjligas gräns för många nybilsköpare. Vi räknar på hur det skulle
kunna se ut i Europa och hoppas att den här enastående bilen ska kunna ingå
i vårt framtida utbud.
Nya Camaro kommer först att börja produceras i slutet av 2008 och nå
marknaden under första kvartalet 2009. Som sig bör blir det frontmotor,
bakhjulsdrift och individuella hjulupphängningar, den kommer att erbjudas i
flera olika utföranden och med en rad valmöjligheter mellan automatiska och
manuella lådor och V6- eller V8-motorer.
-Den kommer att vara konceptbilen mycket trogen, en helt igenom
modern tolkning av 1969-års utförande, den version som bland kännarna
rankas som främst i den första generationen, säger Ed Welburn, GM:s globale
designchef som händelsevis själv äger en 1969 års Camaro SS.
Från GM:s sida är man övertygad om att Camaro kommer att attrahera både
manliga och kvinnliga köpare och att de med egna minnen av tidigare
årgångar kommer att vara lika tilltalade som de yngre kunder som hade sin
första upplevelse av Camaro i och med konceptbilen när den presenterades i
januari. Medlemmarna i designteamet bakom konceptbilen t ex, är 27 till 35
år gamla och kommer från olika delar av världen. Trots det har man
motsvarande upplevelser av och lika varma känslor för Chevrolet Camaro och
amerikanska muskelbilar.
En amerikansk ikon
Camaro har en plats i mångas liv och har prytt många garageuppfarter,
totalt tillverkades nästan 4,8 miljoner bilar under åren 1967- 2002. Det
finns fler än 1.000 Camaro-klubbar världen över och Camaro hyllas på
tusentals hemsidor på nätet.
Om Chevrolet
Chevrolet är det bästsäljande bilvarumärket alla kategorier i USA.
Chevrolet är också det ledande globala varumärket inom GM med 4,1 miljoner
sålda bilar i fjol fördelade på 120 länder.
Chevrolet växer starkt i Europa också: under första halvåret 2006 sålde man
160.732 bilar, en ökning med 11,2 procent jämfört med året innan och nådde
en marknadsandel på 1,42 procent för perioden. Med nya sedanen Epica och
den parallellt introducerade crossover-bilen Chevrolet Captiva,
tillgängliga med moderna dieselmotorer, förväntar sig Chevrolet fortsatt
stark tillväxt under året och en notering på årsbasis klart över de drygt
295.000 man sålde 2005.