Mazda3 dubblar försäljningen
Mazda3 är den japanska bilfabrikens hittills största succé med en miljon tillverkade bilar på endast tre år och två månader efter produktionsstarten den 25 juni 2003. Även i Sverige har försäljningen av Mazda3 nu tagit fart med den uppdaterade version som introducerades i början av september. Under de senaste två månaderna har Mazda3-försäljningen mer än fördubblats! - Beroende på byte av distributör fick Mazda3 tyvärr ingen riktig introduktion på den svenska marknaden, säger Klaus Oest, VD för Mazda Motor Sverige, som startade den 1 april 2004. Efter introduktionen av den uppdaterade versionen för ett par månader sedan ser vi nu glädjande nog ett klart större intresse för Mazda3. Försäljningen i Sverige av Mazda3 under september och oktober månad ökade med drygt 108 % och under årets tio första månader är ökningen över 30 %. Totalt har Mazda-försäljningen hittills i år ökat med 22 % i Sverige. Mazda3 har hittills nästan uteslutande tillverkats vid tre av Mazdas olika fabriker i Hiroshima-området. 49 % av försäljningen har skett i Nordamerika, 31 % i Europa och cirka 10 % vardera i Japan och Australien. Mazda3 säljs i 109 olika länder och exporteras vidare till ytterligare ett antal länder. Det tidigare produktionsrekordet höll nuvarande Mazda6, som i februari i år hade tllverkats i en miljon exemplar under fyra år och en månad. Mazda3 har från försäljningsstarten för drygt tre år sedan erövrat inte mindre än 67 olika utmärkelser runtom i världen. Modellen har blivit årets bil i ett flertal länder, bl.a. i Danmark, Kanada, Japan, Hong Kong, Finland, Tjeckien, Kroatien och Turkiet. Mazda3 blev dessutom tvåa i "Årets Bil i Europa" 2004.