Mazda fortsätter uppåt
Mazda Motor Corporation fortsätter att gå med vinst. Det japanska bilföretaget redovisar för första halva bokföringsåret 2006, april till och med september, en nettovinst på drygt 1,6 miljarder svenska kronor, och en intäktsökning med 13 % till 1 521,4 miljarder yen, drygt 92,4 miljarder svenska kronor. Det goda halvårsresultatet innebär att Mazda nu räknar med en ökad nettovinst för helåret på 82 miljarder yen, c:a 5 miljarder svenska kronor, en ökning med 23 % och ett nytt rekordresultat för Mazda Motor Corporation. Under detta första halva bokföringsår 2006 ökade Mazdas totala försäljning med 1 % till 560 000 fordon. För hela bokföringsåret räknar Mazda nu med en försäljningsökning på 3 % till 1 180 000 fordon. Omsättningen beräknas öka med 8 % till totalt 3 150 miljarder yen, cirka 190 miljarder kronor. I Europa ökade försäljningen med 10 % till 151 000 fordon, framförallt tack vare nya Mazda5 och MX-5. I USA var ökningen 3 %, där nya Mazda CX-7 stod för merparten av ökningen. Europa är nu Mazdas största enskilda marknad med sina 151 000 sålda fordon före USA med 142 000, Japan 131 000 och Kina 62 000 fordon. Fortfarande är dock produktionen en trång sektor för Mazda. - Vi är naturligtvis mycket glada över vårt positiva resultat, säger David E Friedman, CFO för Mazda Motor Corporation. Vi har lyckats öka vår marginal med en procent till 4,6 %, mycket beroende på en förbättrad modellmix på de olika marknaderna runtom i världen. Även om vi förutser en ännu hårdare konkurrens under det kommande halvåret kommer introduktionen av Mazda CX-7 i Japan och en större crossover, CX-9, i Nordamerika att ytterligare förbättra våra siffror.