23948sdkhjf

Volkswagen presenterar studie av nya Tiguan

Nu kommer en tydlig indikation på hur Volkswagens nya SUV ska se ut. Concept Tiguan, som presenteras på LA Auto Show, står för en design som utstrålar kraft och tydlighet. Concept Tiguan är en mångsidig bil som bygger vidare på Touareg och tar den vidare till en ny klass.

Nu kommer en tydlig indikation på hur Volkswagens nya SUV ska se ut. Concept Tiguan, som presenteras på LA Auto Show, står för en design som utstrålar kraft och tydlighet. Concept Tiguan är en mångsidig bil som bygger vidare på Touareg och tar den vidare till en ny klass. Samtidigt blir det premiär för ett helt nytt, miljövänligt motorkoncept kallat "Clean TDI".


Nedräkningen för Tiguan har startat: Volkswagen kommer att introducera den "lilla Touragen" på marknaden mot slutet av 2007. Tiguan blir en flexibel SUV som passar alla typer av vägar, underlag och situationer. Den första indikationen på hur denna Volkswagen - med fyrhjulsdrift i de flesta versionerna - kommer att se ut fick man tidigt 2006 via Concept A, som visades i Berlin. Steg två - världspremiären av Concept Tiguan - presenteras just nu på LA Auto Show.


Konceptbilen som visas upp i Los Angeles är försedd med en "Clean TDI" - en helt nyutvecklad kraftkälla som kan beskrivas som nästa generations dieselmotor. Resultatet blir återigen klart minskade utsläpp. Hemligheten bakom detta är en NOx-katalysator, vilken hjälper till att minska kväveoxid-utsläppen med upp till 90 procent i jämförelse med dagens dieslar. "Clean TDI" från Volkswagen kommer att uppfylla de strängaste miljökraven som finns i världen.


"Clean TDI", som introduceras i Concept Tiguan är också en av de första komponenterna i BLUETEC-offensiven, som initierats i samverkan mellan Audi, Mercedes-Benz och Volkswagen. Målet med detta partnerskap är att etablera BLUETEC som en enhetlig beteckning för rena och bränslesnåla bilar med dieselmotorer. BLUETEC lever upp till de tuffaste miljökraven på den amerikanska marknaden. De teknologier som använts och utvecklats individuellt av respektive tillverkare siktar på att framförallt minska utsläppen av kväveoxid (NOx) - den enda form av utsläpp som är högre i en dieselmotor än en bensinversion. BLUETEC-partnerskapet startade nyligen med sikte på LA Auto Show.


- Det var mycket viktigt för oss att bilen skulle ge ett kraftfullt intryck. Muskulöst. För oss var det den allra högsta prioriteringen. En offroad-bil behöver ha en långsträckt motorhuv och en upprätt position. Det ger bilen självsäkerhet och kraft, förklarar Klaus Bischoff, chef för Volkswagens designcenter i Wolfsburg.


Concept Tiguan bygger vidare på idén med Touareg - att erbjuda en bil som passar lika bra för vanliga vägar som i terrängen.


Tiguan är en typisk, välkänd Volkswagen. Ändå är allt nytt och vidareutvecklat.


- Vi valde att ge grillen kraftfulla linjer. Även om vi tagit ett steg framåt, behåller vi det formspråk som introducerats i våra senaste modeller, säger Klaus Bischoff, som varit ansvarig för den exteriöra designen.


I fallet Concept Tiguan handlar detta om detaljer som en svart-eloxerad metallic-ton i grillen. Detta i kontrast till karossfärgen. Rutmönstret är integrerat i grillen via två dominerande, horisontella ribbor till vänster och höger om VW-logotypen och ramen i krom. Ett annat exempel är strålkastarna som förenas med grillen och stötfångaren.


Concept Tiguan är 1,85 meter bred, 1,59 meter hög och 4,40 meter lång. Med dessa proportioner utmärker den sig bland andra SUV:ar som finns på marknaden.


- Volkswagen Design är resultatet av en designstil byggd på linjer och ytor. Det är det som ger Concept Tiguan en så kännetecknande och karismatisk karaktär, säger Klaus Bischoff.


Sedd från sidan avslöjar ingen logotype, annat än de små VW-märkena i 19-tumsfälgarna, att Concept Tiguan är en Volkswagen. Ändå ser man direkt att den är just en Volkswagen och - i synnerhet betraktad ur denna vinkel - ett syskon till Touareg.


Eftersom Concept Tiguan är en studie, har designerna också kommit med nya idéer när det gäller däck. 19-tumsdäcken för denna prototyp är utvecklade av Continental. De har till exempel en orange linje nedanför däckprofilen som matchar lacken hos Concept Tiguan. Denna remsa är inte bara påmålad, utan den orange färgen är "inbakad" i gummit. Tanken är att den ska understryka däckens storlek. Samtidigt ger de 19 tum stora aluminiumfälgarna, i samma antracit-kulör som karossdetaljerna, en realistisk idé om hur den serietillverkade bilen kommer att se ut längre fram.


En annan typisk Volkswagen-detalj är designen av bakpartiet. Den är på samma gång både typisk och totalt annorlunda. Typisk tack vare att bakljusen påminner om Eos eller Passat Variant. Annorlunda, eftersom den sluttande bakluckan fortsätter långt ned mot stötfångaren och blir en designkomponent som förenar klassiska SUV-detaljer med moderna former.


Interiören präglas av kulörerna svart, silver och orange. Till exempel återfinns den sistnämnda färgen i lädersömmarna. Ett panoramaglastak som är 1,34 meter långt och 0,85 meter brett, ger kupén en välkomnande känsla.


Alla fem passagerare i Concept Tiguan sitter lika bra. Baksätet kan justeras på längden och kan även fällas asymmetriskt. Med baksätet nedfällt kan Concept Tiguan lasta objekt som är upp till 2,5 meter långa och förvandlas då till en MPV.


Första kvartalet av 2007 kommer fler detaljer att bli kända om denna nya Volkswagen. Och vid den tidpunkten kommer namnet Tiguan inte heller längre att föregås av ordet Concept.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08