Regeringsbeslut om kör- och vilotidsregler
Regeringen har fattat beslut om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider. Genom beslutet fastställs bland annat vilka vägtransporter som kommer att undantas från kör- och vilotidsreglerna, omfattningen av och hur kontrollerna av kör- och vilotidsreglerna ska utföras, att ett riskvärderingssystem införs som ska leda till att företag som brutit mot gällande kör- och vilotidsregler ska kontrolleras oftare och mer ingående.
- Jag är glad att detta beslut äntligen tagits så att det inte längre råder några oklarheter för branschen om vad som gäller. Jag vill i det här sammanhanget dock förannonsera att jag och justitieministern avser vidta åtgärder för att se över funktionen, efterlevnaden och kontrollen av gällande bestämmelser för att förtydliga och förenkla såväl regelverk som kontrollmetoder för yrkestrafiken på väg, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i en kommentar till beslutet.
Regeringen har också beslutat att från och med den 1 maj 2007 öppna upp den svenska vägcabotagemarknaden för polska åkare och Polen gör på motsvarande sätt för svenska åkare i Polen. Övergångsreglerna för ungerska åkare förlängs dock till den 1 maj 2009 eftersom Ungern har meddelat att man avser utnyttja möjligheten till undantag i ytterligare två år och besluten är ömsesidiga. Sverige har också inlett en dialog med Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien och Slovakien om att ömsesidigt öppna upp ländernas vägcabotagemarknader för varandras åkare innan den 1 maj 2008.
- Regeringen för en utvidgningsvänlig politik och den är svårförenlig med nyttjandet av övergångsregler. Självklart kommer vi att prioritera arbetet med att införa en definition av vägcabotage baserat på det till våren 2007 aviserade förslaget från den Europeiska kommissionen, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.