Passat BlueMotion - snålast i klassen
Nya Passat BlueMotion - i dess storleksklass finns det ingen bil med lägre förbrukning. Bilen klarar sig med 5,1 liter diesel per 100 kilometer och släpper ut låga 136 g koldioxid/km. Trots det har den en toppfart på närmare 200 km/h. Passat BlueMotion kommer till Sverige i sommar.
Med nya Passat BlueMotion fortsätter Volkswagen införandet av extra bränslesnåla och miljövänliga bilar. Redan sommaren 2006 debuterade den första BlueMotion-modellen - Polo - och den blev en omedelbar framgång. Tack vare en stark efterfrågan över hela Europa har tillverkningen av Polo BlueMotion successivt tredubblats. "BlueMotion" har blivit ett begrepp för Volkswagenkunder som eftersöker en särskilt bränslesnål version med låg miljöpåverkan ur Volkswagens modellprogram.
I fallet med den nya Passat BlueMotion betyder det: 5,1 liter dieselbränsle i genomsnittsförbrukning på 100 kilometer. När det gäller Passat Variant BlueMotion är siffran 5,2 liter (137 g/km) - vilket också är ett rekordlågt värde i klassen. Med full tank uppnår båda karossversionerna en räckvidd på upp till 135 mil! Omräknat till en genomsnittlig körsträcka per år på 1 500 mil betyder det helt enkelt elva färre tankningar per år - eller en minskning av bränslekostnaden på cirka 650 kronor i månaden.
Detta är mycket låga siffror för en bil i denna storleksklass. Passat BlueMotion är 4,77 meter lång och en av de största bilarna i sitt segment. Dessutom har Volkswagen uppnått dessa värden utan att göra avkall på komfort, säkerhet eller köregenskaper.
Passat BlueMotion har en femväxlad manuell växellåda och är försedd med en 105 hk (77 kW) stark TDI-motor med standardmonterat dieselpartikelfilter. Alla dieselmotorer på svenska marknaden från Volkswagen är försedda med partikelfilter sedan teknisk årsmodell 2006. Maxeffekten uppnås vid 4 000 varv/min och toppvridmomentet är 250 Nm (vid 1 900 varv/min).
För att sänka bränsleförbrukningen har Volkswagens tekniker förfinat en del olika detaljer i denna fyrcylindriga, direktinsprutade turbodiesel.
En förändring i motorstyrsystemet minskar tomgångsvarvet från 830 till 730 varv/min. Samtidigt har laddtryck, insprutningstidpunkt och avgasåterföringen fininställts för att optimera bränsleekonomin. TDI-motorns styrsystem skickar också en växelrekommendation till en växelindikator, där föraren kan avläsa vilken av de fem växlarna som för tillfället är mest effektiv att använda. För komfortabel och avslappnad körning är Passat BlueMotion också standardutrustad med farthållare.
En annan avgörande faktor när det gäller bränsleekonomi är utväxlingen. I jämförelse med originalinställningarna är tredje, fjärde och femte växeln i Passat BlueMotions manuella växellåda förlängda. I detalj handlar det om fyra procent för treans växel, sju procent för fyran och tolv för femman.