23948sdkhjf

100.000 har köpt Nissan Note

NISSAN NOTE: Kunderna uppskattar design, rymlighet och praktiska sidor hos Nissans kompakta familjebil. I Sverige har 1 043 Nissan NOTE registrerats sedan introduktionen och nyligen valde Statoil att lansera 200 Nissan NOTE som hyrbilar på sina stationer landet över.

NISSAN NOTE: Kunderna uppskattar design, rymlighet och praktiska sidor hos Nissans kompakta familjebil. I Sverige har 1 043 Nissan NOTE registrerats sedan introduktionen och nyligen valde Statoil att lansera 200 Nissan NOTE som hyrbilar på sina stationer landet över. Bara ett år efter lanseringen i Europa har Nissan levererat NOTE nr 100 000. Det gör att NOTE placerar sig på tredje plats i segmentet i Europa[1], före konkurrenter som Renault Modus, Honda Jazz och Fiat Idea, och innebär en marknadsandel på 9,6 procent i B-MPV-segmentet. För mer än hälften av köparna är NOTE deras första Nissan någonsin. Till och med april 2007 har 1 043 Nissan NOTE blivit registrerade i Sverige. Den vanligaste versionen är Visia, den lägsta utrustningsnivån, med 1,4 liters bensinmotor. Därefter kommer mellanutrustningsnivån Acenta med en 1,6 liters bensinmotor och sedan högsta utrustningsnivån Tekna, även den med 1,6 litersmotor. 87% av alla registrerade NOTE har manuell växling. På Europa-nivå har två av tre köpare valt Acenta som utrustningsnivå. I Sverige får nu många tillfälle att prova den mest sålda Nissan NOTE. Den är nämligen Statoils nya hyrbil och 200 bilar erbjuds på stationer landet över. Den nya hyrbilen är Statoilprofilerad i samarbete med Nissan, och för 299 kronor per dygn ingår fria mil, skadekostnadsreduktion, Aftonbladet och klimatneutralisering. En analys av de europeiska NOTE-kundernas sammansättning avslöjar några intressanta fakta. En tredjedel av NOTE-köparna är kvinnor och mer än hälften är under 50 år.Den här relativt jämna fördelningen vad gäller kön och ålder understryker NOTEs karaktär av familjebil och är i linje med antagandet att NOTE skulle bli familjens enda bil - en bil att använda varje dag, av hela familjen. Nära tre fjärdedelar av NOTE-kunderna ägde tidigare större bilar, ofta rörde det sig om halvkombibilar i C-segmentet. De tilltalades av NOTEs interiör som är mycket rymlig, trots kompakta ytterdimensioner. NOTE har till exempel längre hjulbas än en VW Golf. NOTEs praktiska sidor och rymlighet hör till de viktigaste faktorerna när ägarna motiverar sina köp. De kan också konstatera att även om NOTEs totallängd är måttliga 4,08 m, är benutrymmet i baksätet i samma klass som hos Audi A6 eller BMW 5-serien (78 cm) medan bagagerumsvolymen hör till klassens bästa (mellan 280 och 1 332 liter). Ytterligare en nyckelfaktor för NOTE-köparna är de dynamiska, underhållande köregenskaperna som ger ägarna en chans att fortsätta glädja sig åt bilkörning, även när de kör en familjebil. Till sist säger mer än var tredje NOTE-ägare att bilens yttre design var det avgörande skälet till köp. Eftersom andra bilar i kategorin kompakta familjebilar i allmänhet anses sakna stil och design, var det ett av Nissans grundläggande mål på konceptstadiet att NOTE skulle ha dessa egenskaper.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093