23948sdkhjf

Svensk bilhandel har vind i seglen

Nu har det blivit ordentlig fart på försäljningen av miljöbilar. Under maj månad svarade miljöbilarna för 16.5 procent av nybilsförsäljningen, den högsta siffran hittills. Även dieselbilarna ökar, i maj med 29.3 procent, visar statistik från Bil Sweden. Bakom den kraftiga ökningen ligger naturligtvis regeringens beslut om en miljöbilspremie på 10.000 kronor. Inte så mycket kan tyckas när en bil kostar ett par hundra tusen kronor, men ändå tillräckligt för att fungera som morot. Totalt under maj månad registerades 30.016 nya personbilar, en ökning med 4.1 procent jämfört med samma månad i fjol. Totalt i år har registreringarna ökat med 8.4 procent. Fortsätter trenden med ökade andelar för dieselbilar, alternativbränslebilar, hybridbilar och bensin- och dieselbilar med särskilt låga koldioxidutsläpp kommer Sverige med god sannolikhet att vara bäst i Europa när det gäller nya bilars koldioxidutsläpp i slutet av 2008, konstaterar Bil Swedens vd Bertil Moldén. Att försäljningen av dieselbilar ökar visar att Sverige nu börjar komma i kapp resten av Europa. Idag släpper en dieselbil ut 20% mindre koldioxid än en motsvarande bensinbil. För att bibehålla en fortsatt hög dieselandel är det väsentligt att regering och riksdag snarast tar initiativ till att avskaffa den 30-procentiga extra fordonsskatten på dieselbilar, understryker Moldén. På topplistan är det Volvo V70 på förstaplatsen följd av Saab 9-3 och med Volvo V50 på tredjeplats. I miljöbilstoppen hittills i år är det Saab 9-5 BioPower i topp följd av Ford Focus Flexifuel och Volvo V50 Flexifuel. Det går alltså bra för försäljningen av nya personbilar och det gör det även för lastbilar. LV-registreringarna totalt ökade med 10,2% under maj till 4 900, vilket är den högsta siffran någonsin för en majmånad. Hittills i år har lastbilsregistreringarna ökat med 9,6%. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton ökade i maj med 10,1% och tunga lastbilar över 16 ton ökade med 21,8%. Hittills i år har lätta lastbilar ökat med 11,3% och tunga lastbilar har ökat med 9,0%. Det ser alltså ljust ut för svensk bilhandel- och för miljön. Bil Sweden höjde nyligen nybilsprognosen för 2007 och idag ser det ut som om handeln skulle kunna nå 290.000 nya bilar i år. Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094