Mazdas vinst ökade för sjätte året i rad
De främsta orsakerna till Mazdas rekordresultat är en ökad global försäljning, en ur lönsamhetssynpunkt förbättrad modellmix i USA genom de två crossover-modellerna Mazda CX-7 och CX-9, en mer gynnsam växelkurs samt kostnadsreduktioner som uppväger de högre råmaterialkostnaderna. Omsättningen för räkenskapsåret 2006 blev 204 miljarder svenska kronor, en ökning med 11 procent. Rörelseresultatet ökade med 28 procent till 10 miljarder och vinsten med 11 procent till drygt 4,7 miljarder svenska kronor. Även försäljningen ökade för sjätte året i rad till 1 302 000 fordon. En ökning med två procent. Mazda förutspår en fortsatt försäljningsökning även under räkenskapsåret 2007 till 1 350 000 fordon, en ökning med fyra procent. Med introduktionen av Mazda2 tillsammans med ett helt års försäljning av Mazda CX-7 och CX-9 förväntas försäljningen både i USA och i Europa, samt på andra världsmarknader, att öka ytterligare. Prognosen lyder på en omsättningsökning på 2 procent till närmare 210 miljarder svenska kronor och en vinstökning med 15 procent till cirka 5,4 miljarder svenska kronor. - Detta var sista året för vår Mazda Momentum Plan och vi är mycket nöjda med att det gångna året gav ett nytt rekordresultat på samtliga nivåer, säger Hisakazu Imaki, President och CEO, Mazda Motor Corporation. – Med räkenskapsåret 2007 startar vår nya Mazda Advancement Plan under vilken vi kraftfullt kommer att öka våra kapitalinvesteringar, investeringar för produktutveckling och för nästa generation av framtidens teknologier. OH