Logotypernas historia
Tesla Motors: Martin Eberhard lärde sig köra bil när han var tretton. Han förblev väldigt intresserad av bilar och kan räkna upp exakt varenda bil han någonsin ägt, vad den kostade och hur många mil den har gått. Marc Tarpenning blev tidigt i sin karriär intresserad av miljöfrågor. På fritiden ägnar han sig åt astronomi i den mån han hinner vid sidan av sitt arbete som trebarnsfar och som chef på Tesla Motors. Den 1 juli 2003 räknas som dagen då Tesla Motors grundades. Men Martin och Marc hade funderat på att bygga en eldriven sportbil sedan 1996. Det svåra var inte att hitta själva lösningen utan att komma på hur man marknadsför och distribuerar en sådan bil i den förändringsobenägna bilindustrin, säger de själva. Men det gick. Den första bilen Roadster visades upp i juli 2006, bara några dagar efter 150-årsjubileet av Nikola Teslas födelsedag. Det är honom som företaget är döpt efter. Roadster drivs av ett batteri bestående av nästan 7 000 litium-jon-celler som väger nära ett halvt ton men som laddas på 3,5 timmar och klarar 40 mil på en laddning. Hundra år tidigare var det många vetenskapsmän och uppfinnare som arbetade med bland annat trefassystem och flera gjorde anspråk på att ha uppfunnit det. Ryssen Dolivo-Dobrowolsky hade redan 1889 konstruerat en trefas induktionsmotor, ungefär samtidigt som svensken Jonas Wenström skaffat patent på trefassystemet. 1959 slogs det fast att det var Dolivo-Dobrowolsky som var trefassystemets uppfinnare. Den Kroatienfödde serben Nikola Tesla hade uppfunnit en generator för växelström. ”Utan Tesla hade bilen inte varit möjlig idag”, säger Martin och Marc och förklarar att Roadstern i princip drivs av Teslas trefas elmotor. De tror att Nikola hade gillat deras eldrivna kraftpaket. Verica Kostic