23948sdkhjf

Toppbetyg för Saab 9-3 Cabriolet i nya amerikanska krocktester

Saab 9-3 Cabriolet har fått utmärkelsen ” 2007 Top Safety Pick Award for open-top models”, efter krocktester utförda av det amerikanska försäkringsinstitutet ”Insurance Institute for Highway Safety” (IIHS). Modellen sällar sig därigenom till Saab 9-3 Sport Sedan som redan tidigare har ett sådant säkerhetsutnämnande i sin klass. För att få utnämnandet ”Top Safety Pick” måste bilmodellen nå maximalt bra resultat i vart och ett av tre krävande tester med frontal- och sidokollision och en utvärdering av hur bilsäte och nackstöd skyddar vid en simulerad påkörning bakifrån. Bilen måste också ha elektronisk stabiliseringskontroll och cabrioletmodeller måste dessutom vara utrustade med rundslagningsskydd. - Vi är naturligtvis glada att IIHS utvärdering bekräftar våra egna testresultat, säger Per Lenhoff, säkerhetsansvarig på Saab. Det försäkrar kunderna om att 9-3 Cabriolet är bland de bästa i klassen när det gäller krocksäkerhet. IIHS frontalkrockstest bedömer hur bilens konstruktion klarar en krock mot ett fast, men deformerbart hinder, med ett 40-procentigt överlapp på förarsidan Detta vid en hastighet på 64 km/h (40 mph). I testet bedöms också de potentiella skadorna på en testdocka i förarsätet. För sidokrocktestet används ett deformerbart hinder som ska simulera en SUV eller en lätt lastbil. Detta skickas med en hastighet på 50 km/h (31 mph) mot förarsidan på en stillastående bil. Även här bedöms hur bilens konstruktion klarar påfrestningarna, samt det möjliga skadeutfallet för föraren och en passagerare, placerad rakt bakom föraren. När det gäller test av aktiva säten och nackstöd, placeras en docka i sätet, som fästs på en särskild ”släde”. Denna accelereras upp till 16 km/h (10 mph) och stoppas därefter på 0,1 sekund, för att på så sätt simulera en kollision bakifrån med en hastighet på 32 km/h (20 mph). Testet är utformat för att utvärdera skyddet mot nackskador. OH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078