23948sdkhjf

Tolv procent fler tunga lastbilar

Under första kvartalet 2007 registrerades totalt 11.711 nya transportbilar vilket är 13,4 procent fler än samma period förra året. De lätta och tunga bilarna ökade, medan de båda mellanklasserna (3,5 till 16 ton) minskade något.

Ökade registreringar av transportbilar är ett tecken på fortsatt stark svensk konjunktur. Nedgångarna i de mellersta viktklasserna är inte så stor i antal räknat (dessa klasser säljer traditionellt dåligt i Sverige) men de procentuella uppgifterna kan väcka viss oro. Så farligt är det alltså inte. Underlaget från registreringsstatistiken kommer som vanligt från BilSweden. Vad gäller viktklasserna kommer ändringar att ske inom några år, bland annat påverkade av en kommande EES-standard. Standarden berör alla medlemsstater inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein. Kommande intresse för klassen upp till 7,5 ton Idag skiljer det väldigt mellan olika europeiska länder när det gäller hur tunga transportbilar en förare får köra med ”vanligt” personbilskörkort. Det har diskuterats att höja dagens svenska 3,5 tonsgräns eftersom bilarna av säkerhetsskäl blivit allt tyngre och lastkapaciteten därmed minskas. Bilarna är rymliga och lockar till överlast. Beslutat är att dagens C-körkort (tunga lastbilar) kompletteras med en C1-körkort som ger behörighet att köra lastbil upp till 7,5 tons totalvikt. Ett nytt D1-körkort ger tillåtelse att köra tung buss med max 16 passagerare. Förändringarna kan komma att påverka försäljningen av de mellantunga lastbilarna. Antalet bilar med totalvikt 3,5 till 7,5 ton förmodas öka och flera importörer ligger i startgroparna för att lansera tyngre versioner av dagens största inom 3,5 ton (finns redan på kontinenten). Bosse Lindström --------------------- (tabell) Nyregistrerade transportbilar, första kvartalet 2007, efter viktklass: Första kvartalet Procentuell Marknadsandel 2007 (2006) förändring i procent 16 ton 1.375 (1.219) +12,8 11,7 Totalt 11.711 (10.329) +13,4 100,0 (bild 11) Foto: DaimlerMercedes Mercedes-Benz finns representerade i samtliga viktklasser för transportbilar. De mindre modellerna Vaneo, Vito och Sprinter kompletteras med de större (se bilden) Atego, Axor och Actros. ------------------------- (tabell) -Registrering av tunga lastbilar, 16 ton eller mer: Första kvartalet Procentuell Marknadsandel 2007 (2006) förändring i procent 1. Volvo 618 (541) +14,2 44,9 2. Scania 602 (524) +14,9 43,8 3. Mercedes-Benz 108 (108) 0,0 7,9 4. Daf 7 (14) -50,0 0,5 5. Iveco 0 (1) -100,0 0,0 0. Övriga 40 (31) +29,0 2,9 Totalt 1.375 (1.219) +12,8 100,0 (bild 12) Foto: Volvo Volvo FM 8x4 construction. ------------------------- (tabell) -Registrering av tunga bussar, 10 ton eller mer: Första kvartalet Procentuell Marknadsandel 2007 (2006) förändring i procent 1. Volvo 119 (37) +221,6 60,7 2. Scania 45 (34) +32,4 23,0 3. Mercedes-Benz 11 (6) +83,3 5,6 4. Kässbohrer-Setra 10 (28) -64,3 5,1 5. Neoplan 0 (12) -100,0 0,0 0. Övriga 11 (23) -52,2 5,6 Totalt 196 (140) +40,0 100,0 (bild 13) Foto: Scania Scania Omni Link tillsammans med turistbussen Irizar PB.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062