Motormännen kräver bättre trafiksäkerhet
Det klagas inte sällan på att Sverige saknar starka bilistorganisationer som kan påverka politiker och andra beslutsfattare. Men kanske handlar det mer om att media inte tillräckligt uppmärksammar det arbete som organisationerna utför. För visst finns det all anledning att uppmärksamma till exempel Motormännens Riksförbund som spelar en viktig roll för både trafiksäkerhetsarbetet och villkoren för bilister. Aktuellt nu i sommar är Motormännens kampanj för bättre trafiksäkerhet. En senaste tiden har Motormännen placerat ut 500 kors vid Sveriges farligaste vägavsnitt. Korsen markerar de platser där människor dödats och skadats svårt de senaste tre åren. Samtidigt riktas skarp kritik mot Regeringen och Vägverket med budskapet att trafiksäkerhetenm måste förbättras för att inte fler ska dö på vägarna. Korsen är en del av Motormännens stora trafiksäkerhetskampanj, som ska uppmärksamma särskilt farliga vägavsnitt runt om i landet. Totalt har Motormännens vägombud placerat ut 500 kors på 25 platser från Luleå i norr till Trelleborg i söder. De 500 korsen representerar människor som har trafikdödats och skadats svårt på just de här platserna de senaste tre åren. Korsutsättningen baseras på Motormännens egna Euro RAP-mätningar av vägarnas säkerhetsstandard i kombination med statistik från Vägverkets databas Strada över samtliga trafikolyckor. Fokus ligger särskilt på vägar med höga trafikflöden. ”Vi har en unik bild av tillståndet på vägar som borde ha åtgärdats för länge sedan. Hade det gjorts hade många liv kunnat räddats. Om inte regeringen snabbt avsätter resurser och Vägverket inte effektiviserar utbyggnaden av vägarna kommer människor att fortsätta dö”, säger Niklas Thorslund, Motormännens trafiksäkerhetsexpert. Några av de farligaste vägavsnitten är E20 sydväst om Vara, där tio personer dödats och 32 skadats svårt sedan 2003; riksväg 45 - numera Europaväg - utanför Åmål med 11 döda och 16 svårt skadade, och riksväg 23 vid Växjö med 2 döda och 21 svårt skadade. Gemensamt för de olycksdrabbade vägavsnitten är att de förutom att vara hårt trafikerade också har sidorområden med bergväggar, stora träd eller liknande. Det handlar om vägar som inte har tillräckligt hög säkerhet för den hastighet som är satt. Vägar med höga trafikflöden och höga hastigheter måste ha mitträcken och säkra sidoområden, annars ökar risken för allvarliga trafikolyckor dramatiskt. Med korsutsättningen vill Motormännen inte bara peka ut de farligaste trafikavsnitten, utan även uppmärksamma att statistiken i grunden handlar om människor; människor som dör och lemlästas varje dag på de svenska vägarna. Motormännens mål med kampanjen är att få politikerna att anslå mer resurser till vägarna. Att de ska inse att Nollvisionen inte kan uppnås med enbart satsningar på att få förarna att köra nyktra, bältade och hålla hastigheten. Korsutsättningen längs våra mest olycksdrabbade vägar är den första i en serie trafiksäkerhetskampanjer som Motormännen genomför i år. Det är ett bra initiativ för att få säkrare vägar. Olle Holm