22 tums UHP-däck för suvar
Efterfrågan på exklusiva bilar, inte minst suvar, har ökat snabbt de senaste åren. Detta tillsammans med en ökad försäljning av trimningstillbehör och stylingprodukter har skapat en efterfrågan på högklassiga däck, lämpliga för hastigheter upp till 300 km/h, i dimensionerna 18 till 22 tum. Ultrac Sessanta befinner sig precis ovanför Ultrac, ett däck som, enligt tillverkaren, anses snabbt och komfortabelt. Låga sektioner och avsevärd bredd innebär att Sessanta-versionen ska vara än lämpligare för de behov som finns inom sportbilssegmentet. Vredesteins position på däckmarknaden har förstärkts de senaste åren genom samarbetet med Giugiaro Design. Däcket är det femte som företagets tekniker utvecklat tillsammans med det berömda italienska designföretaget. Däcket har ett brett längsgående spår som är asymmetriskt placerat på insidan av slitbanan. Bågformiga sekundära spår löper bredvid det längsgående spåret, och de böjer sig gradvis bort mot den yttre kanten av profilen. Utanför avtrycket förgrenar sig spåren (med undantag för det längsgående) ut mot däckets utsida. De sluttande längsgående spåren befinner sig aldrig helt inom kontaktytan, vilket innebär att avtrycket alltid har fyra längsgående spår, varav tre med mindre vinkel. Asymmetriskt men inte riktningsspecifikt Vredestein kallar detta Sophisticated Longitudinal Design (SLD). Däcket är asymmetriskt, men det är inte riktningsspecifikt (inga speciella vänster- och högerversioner av däck behövs). Profilen gör däcket tystgående. Ett av de viktigaste målen under utvecklingen av Sessanta var att få fram ett däck med ypperlig manövrering både på torr och våt vägbana. Detta uppnåddes genom en asymmetrisk profildesign, en ny HTTC-blandning (Handling Tuned Tread Compound), en speciell struktur på slitbanans undre struktur, samt en fast sido- och skulderkonstruktion enligt HTS+-principen. Utsidan av slitbanan absorberar manövreringskraften, som är speciellt stark i kurvor. "Air ratio" (förhållandet mellan luft och gummi som är synlig i profilen) på slitbanans båda sidor har förändrats avsiktligt av Vredestein och Giugiaro. Med lägre "air ratio" har slitbanans utsida cirka 25 procent mer gummi än insidan. Detta ska ge bättre grepp och förbättrad stabilitet i kurvorna. Under slitbanan finns däckets ryggrad, ett bälteslager av stål. Den holländske däcktillverkaren har alltid ställt höga krav på den undre konstruktionen, eftersom den är mycket viktigt för säker väghållning och goda styregenskaper. Dessa fördelar uppnås med hjälp av två egenskaper. För det första har stålbälteskonstruktionen gjorts så styv som möjligt med hjälp av speciella blandningar mellan stålbältena och en förbättrad bältesvinkel. För det andra har man hållit avståndet mellan vägunderlag och bälte så litet som möjligt genom att lägga på gummi bara på ena sidan av nylonlagret. Speciellt för suv-fordon Ultrac SUV Sessanta utmärker sig genom en extra bred slitbana, vilket ska garantera väggrepp och stabilitet samtidigt som komforten behålls. Detta UHP-däck har anpassats för att tåla hög vikt och starka motorer, något som är typiskt för flertalet suvar. Tillverkarens suv-däck har dubbla stomlager i rayon och ett starkt bälteslager. Det gör att däcket tål högre lastkapacitet, ett måste på tunga suvar. Suv-versionen av Sessanta lanserades lagom till våren och finns i tolv olika dimensioner, från 235/65 ZR17 108 V XL till 295/30 ZR22 103 Y XL. Det sistnämnda däcket premiärvisades på en av vårens motormässor, monterade på fälgar från Specialfälgar, med specialborrade bulthål för att passa på en knallröd Volvo XL90 Sport. En läcker kombination. 295/30 ZR22 103 Y XL innebär 22-tums lågprofilare med hastighetskod Y (upp till 300 km/h) som tål extra lastkapacitet. Bosse Lindström