Fokuserar på servicenivån
Med programmet vill företaget fokusera på servicenivån hos Truck Point-återförsäljare och ytterligare förbättra servicen i hela nätverket. Programmet har utarbetats i samarbete med LRQA (det oberoende utvärderingsföretaget Lloyd's Register Quality Assurance) och Truck Point-återförsäljarna. Det genomförs som ett pilotprojekt i Storbritannien under första halvåret i år. Inom programmet granskas leveransen av tjänster till kunderna, däckhantering, hälso- och säkerhetspolicy, utrustningskontroller, administration och fakturering samt utbildning hos återförsäljarna. Den första granskningsfasen har slutförts för 50 av de största brittiska återförsäljarna. Ytterligare 75 franska och brittiska återförsäljare står i tur att granskas. Alla vinner på förbättrad service – Granskningen är utformad för att höja servicenivån i vårt nätverk, och innebär fördelar för återförsäljare, slutanvändare och däcktillverkare. Den stärker profilen för och ökar kunnandet hos den oberoende däckåterförsäljaren, säger Hirotaka Migita, vd Bridgestone Europe lastbils- och bussprodukter. – Detta resulterar i bättre kundservice och administration, vilket naturligtvis i sin tur skyddar och utvecklar Bridgestones varumärke. För att uttrycka det enkelt vet vi hur bra Truck Point-återförsäljarna är, och nu har vi ett verktyg för att visa det. Glyn Cainey, försäljningschef hos Dexel Tyres UK, som fick sin utmärkelse av Hirotaka Migita i samband med mässan i Birmingham, säger: – Som Truck Point-återförsäljare ger Dexel Tyres redan service på en hög nivå. Genom vår medverkan i expertprogrammet har vi dock fått möjlighet att utvärdera vårt arbete och prestera än bättre. I en andra fas under 2008 kommer Bridgestone Europe att genomföra programmet också på andra marknader i Europa Bosse Lindström