Ny spänstig Variant i Golf-familjen
Nya Golf Variant delar de flesta egenskaper med Golf V som kom 2003. Men den delar bottenplattan med VW Jetta. Det innebär fortfarande samma hjulbas som på vanliga Golfen, men ett förlängt överhäng på 16 centimeter jämfört med förra Golf Variant. VW Jetta tillverkas för övrigt i Mexico och där kommer också nya Golf Variant byggas, på samma produktionslinje. Basmodell Vi kör instegsmodellen med den välkända 1,6-litersmotorn på 106 hästar. Det är en maskin som täcker basbehoven, svarar hyfsat på låga varv och en bra bit upp i mellanregistret, men tunnar av i högre hastigheter på högsta växeln. Lådan är femväxlad med exakta slag och smidig överföring. Interiör och detaljer i kupén förmedlar i vanlig Golf-ordning kvalité. Vi sitter bekvämt med tonvikt på stadga såväl fram som bak. Som femsitsig sväljer bilen 560 liter bagage. Vill vi lasta mer har den maximala kapaciteten ökat med 80 liter. Goda vägegenskaper Nya Golf Variant har fyrlänkad bakaxel mot tidigare tvålänkad. Det innebär bättre följsamhet i kurvor och vid spårbyten – och javisst, precis som för standard-Golfen är vägegenskaperna trygga och samtidig inspirerande. Trots rivig körning är det dessutom värt att notera att få ljud tränger in i kupén. Vill man ha mer kraft under huven gäller två direktinsprutade dubbelladdade TSI-motorer på 1,4 liter. Den ena ger 140 hästkrafter, den andra 170. För båda modellerna finns sexväxlad DSG-transmission som tillval. Aktuellt är också en 1,9-liters TDI-diesel på 105 hästar, och i början av 2008 kommer en 1,6-litersmotor anpassad till E85 bioetanol. Text/foto: Staffan Johnsson