Bilen avslöjar dig!
Kör du en Ford, Toyota, Smart eller i viss mån Saab är du miljömedveten.Rattar du en Audi antas du sympatisera med moderaterna.Det visar en helt ny undersökning gjord av TNS Automotive.Kort och gott: Du är vad du kör!
Den nya unika mätningen visar bilmärkens image i Sverige och baseras på 6 000 utvärderingar av 30 olika bilmärken.- Det är den första öppna mätningen i Sverige som visar vad bilmärken egentligen står för, säger Joakim Norin på TNS Automotive, en av dem som varit med och tagit fram mätverktyget AutoFocus.Bakgrunden till undersökningen och framtagandet av AutoFocus är att bilfabrikanterna i dag har relativt snarlika produkter när det gäller rationella behov så som storlek och pris. Däremot bygger man mer och mer sin försäljning på emotionella värden.- Det unika i modellen är att vi för första gången kan se en samlad bild av hur bilmärken uppfattas i Sverige baserat på en stor mängd svar. Det handlar om slutsatser som går på djupet och beskriver personlighetsdrag hos både märken och förare, säger Joakim Norin.
Exemplen på information som kan plockas fram med verktyget är många - här är några:€ Märken som Skoda, Renault, Toyota och Opel har en vänlig framtoning och står för värderingar som till exempel social rättvisa, vänskap och samhörighet.€ Motsatsen hittar man hos märken som Mercedes, Jaguar, Lexus och BMW. Här är det attribut som makt, företagsamhet, elegans och självsäkerhet som ger starka kopplingar. € De två svenska märkena Volvo och Saab spelar i en egen division och har positioner som är en blandning av klassiska uppfattningar och mer nytänkande värderingar. € Undersökningen ger information om hur starkt olika märken kopplas ihop med fem olika miljöattribut. Här ligger märkena Ford, Toyota och Smart längst fram, men även svenska Saab framstår som en tillverkare som bryr sig om miljön. € Av de asiatiska märkena sticker särskilt Subaru ut, anses vara sportigare och mer spännande. Subaru är också ett märke som tilltalar bilintresserade och tekniskt lagda människor.€ Den typiske Audiföraren antas sympatisera med moderaterna medan Volvoförare är mer åt det socialdemokratiska hållet. Epitetet "sossecontainer" som Volvo 700-serien fick var alltså inte helt fel.€ Det finns också skillnader mellan hur yngre och äldre uppfattar olika bilmärken. Detta beroende på märkenas tradition och att det tar tid att ändra en inarbetad uppfattning om ett märke.
- Vi har även fått fram information om behovssegment - det vill säga vad svenska bilkunder har för behov när det gäller bilen, ägarimage, den förväntade ägarens värderingar och märkenas personlighet, säger Joakim Norin som också ser andra marknader för AutoFocus.- Tanken är att vi ska lansera mätverktyget globalt för att få fram hur det ser ut i andra länder. Dessutom kommer det att bli en årligen återkommande undersökning.