KO stoppar reklam för miljövänlig bil
Kia Motors Sweden förbjuds att fortsätta marknadsföra bilmodellen Picanto Eco som "miljövänlig". Enligt Konsumentombudsmannen, KO, är marknadsföringen vilseledande eftersom bilar normalt sett innebär en stor belastning på miljön.
"Kia Picanto ECO i harmoni med miljön". Så har reklamen sett ut för Kia-modellen i annonser där den även kallats för, "en riktigt miljövänlig bil". Läser man annonsen flyktigt så får man lätt intrycket att Picanto Eco har stora miljöfördelar och att fördelarna dessutom är större än för andra bilmodeller.
Enligt Marknadsdomstolens avgöranden, som är vägledande för hur marknadsföringslagen ska tillämpas, ställs det höga krav för att få använda miljöargument i marknadsföring. Ord som "miljövänlig" kan i princip aldrig användas i marknadsföringen av bilar, eftersom bilar normalt sett innebär en stor belastning på miljön.
Kia Motors Sweden har lovat att inte fortsätta med den aktuella marknadsföringen.