Porsche utvecklar Cayenne med hybridteknik
Porsche har presenterat en prototyp till en Cayenne med hybridmotor. Den beräknas nå marknaden i slutet av decenniet. Målet är att minska bränsleförbrukningen med cirka 25 procent. Den fyrsitsiga GT-modellen Panamera som lanseras 2009 är också planerad att erbjudas med hybridteknik.
Med Cayenne Hybrid siktar Porsche mot en förbrukningssiffra på 9,8 l per 100 km vid blandad körning enligt den nya europeiska körcykeln. Fortsatt utveckling kan göra det möjligt för Porsches ingenjörer att ytterligare sänka förbrukningen till 8,9 l per 100 km.
I Cayenne Hybrid placeras hybridenheten (koppling och elmotor) mellan förbränningsmotorn och transmissionen. Porsche valde den här lösningen med hela drivlinan i rak följd eftersom det passar Cayennes plattform bättre än andra lösningar. Den har också visat sig vara mer bränsleeffektiv och jämfört med en konventionell Cayenne ger den här lösningen bättre acceleration och flexibilitet.
Hjärtat i Cayenne Hybrid är Hybrid Managern. Det är den som koordinerar de tre huvudsakliga komponenterna, förbränningsmotorn, elmotorn och batteriet. Den avläser cirka 20 000 dataparametrar jämfört med cirka 6 000 i en konventionell motor och Cayenne Hybrid har därmed en av de mest kraftfulla teknologierna av något hybridfordon.
Andra tekniska lösningar som är unika för Caynne Hybrid och som valts för att minska bränsleförbrukningen är till exempel att servostyrningen, vakuumpumpen till bromsarna samt luftkonditioneringen är eldrivna. Andra tekniska komponenter som oljepumpen till Cayennes automatlåda har ersatts av elektriskt drivna enheter.
Cayenne Hybrids el-hydrauliska styrning - som används för första gången i den här typen av fordon - är utformad för att ge samma typ av kvicka, förutsägbara och säkra köregenskaper som man förväntar sig av en Porsche.
Porsche planerar att introducera en liknande hybridteknologi i en version av den kommande fyrdörrars Gran Turismo-modellen Panamera. Panamera beräknas debutera 2009 och hybridversionen strax därefter.