23948sdkhjf

Renault blir delägare i ryska Lada och Vaz

Genom ett avtal med Russian Technologies och Troika Capital Partner den 8 december blev Renault delägare i det ryska bilföretaget Avtovaz som bland annat äger bilmärkena Lada, Vaz och Niva.

Carlos Ghosn, koncernchef för Renault och Sergey Chemezov, vd för Russian Technologies som är en av de största ägarna skrev under en avsiktsförklaring, som innebär att Renault köper hälften av Russian Technologies aktier i Avtovaz. När avtalet är fullföljt kommer Renault att äga totalt 25 procent av bilföretaget. Russian Technologies som idag är störst aktieägare kommer att behålla sitt delägarskap för att därmed säkra fortsatt regelbundet stöd från den ryska staten. Avtalet som rör delägarskap men också ett aktivt produktionssamarbete uppges innebära att produktprogrammet både breddas och förnyas. Dessutom ska varumärket Lada utvecklas och så ska man samarbeta kring tekniskt kunnande och know-how. Parterna kommer att dela på ledarskapet inom flera expertområden för att snabba på förändringen av Avtovaz - målet är att bli en global biltillverkare med en kapacitet på över en miljon bilar om året. Även samarbete inom motorer och växellådor ska växa fram och förhoppningen är att Renault och Renault-Nissanalliansens konkurrenskraft på den ryska marknaden kommer att stärkas. Tack vare det nya delägandet kommer Ryssland att bli Renaultkoncernens största marknad. Försäljningen av Ladabilar kommer att konsolideras i Renault, därmed justeras försäljningsvolymerna för 2009 uppåt. Avtovaz är den ledande tillverkaren i Ryssland och står för omkring 70 procent av landets biltillverkning. Företaget har en samlad produktionskapacitet på över en miljon bilar om året. I produktprogrammet ingår bland annat bilmärkena Lada, Vaz och Niva. Företaget har ett samarbetsavtal med GM som omfattar tillverkningen av Chevy-Niva SUV och Chevy Viva modeller. Under 2006 gjorde man en vinst på 2 512 miljoner rubler, motsvarande 70,5 miljoner euro, en ökning med nära 80 procent jämfört med resultatet året innan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.348