23948sdkhjf

Bilförsäljningen nådde nya toppnivåer

Dessutom blev det rekord för lastbilsregistreringarna och dieselbils-registreringarna. Samt förstås för miljöbilar. Totalt registrerades 55 000 nya miljöbilar, en ökning med 49% jämfört med år 2006. Miljöbilar utgjorde därmed 18% av den totala marknaden. - 2007 blev ett mycket bra bilår. Efter en mycket stark decembermånad passerade personbilsregistreringarna med god marginal 300 000-nivån, vilket bara har skett fyra gånger tidigare i historien, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden. Under 2007 registrerades enligt preliminära siffror från BIL Sweden 306 387 nya personbilar, vilket är en ökning med 8,4 % jämfört med 2006. Det gör 2007 till det femte bästa personbilsåret någonsin. Lastbilsregistreringarna totalt ökade under 2007 med 11,0 % till rekordnivån 50 890. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton ökade med 11,8 % till 44 048 , vilket är den högsta nivån någonsin. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 10,6 % till 5 858. Andelen dieselbilar av de totala nybilsregistreringarna nådde rekordnivån 34,6 % under 2007. Under 2006 var dieselandelen 19,7 % och under 2005 var den 9,7%. Under enbart december 2007 var dieselandelen 54,7 %, vilket är den högsta noteringen någonsin för en enskild månad och i nivå med den genomsnittliga dieselandelen i Europa. Utvecklingen på bilmarknaden under år 2007 gör Sverige till ett internationellt föredöme för hur bilismen kan miljöanpassas. Totalt registrerades ca 55 000 nya miljöbilar, en ökning med 49% jämfört med år 2006. Miljöbilar utgjorde därmed 18% av den totala marknaden. Utvecklingstrenden var dessutom positiv hela året. I december var miljöbilsandelen 22,5% av den totala nybilsförsäljningen. Tillsammans med den höga andelen dieselbilar innebar det att bensinbilar utgjorde mindre än en tredjedel av bilförsäljningen i december. Vid årsskiftet fanns ca 50 olika miljöbilsmodeller att tillgå på den svenska marknaden. Detta innebär att Sverige under 2007 hade Europas och troligen världens snabbaste ökning av andelen miljöbilar och snabbaste sänkning av koldioxidutsläppen från nya bilar. Antalet nyregistrerade bilar som släpper ut högst 140 gram CO2/km ökade med 89% och antalet som släpper ut högst 120 gram CO2/km ökade med 146%. - Utvecklingen är mycket glädjande och visar att det är möjligt att klara de utmaningar vi står inför när det gäller att miljöanpassa bilismen, säger Bertil Moldén. En smolk i glädjebägaren är dock EU:s orimliga planer på regleringar av nya bilars koldioxidutsläpp som äventyrar den framgångsrika svenska miljöbilssatsningen eftersom ingen hänsyn tas till vilka bränslen en bil använder. Bilar som drivs med alternativa koldioxidneutrala bränslen ska enligt förslaget betala samma straffavgifter som bensinbilar. - Den svenska flatheten inför EU:s angrepp på den svenska miljöbilsstrategin är störande, säger Moldén. Sverige måste agera för att koldioxidneutrala biodrivmedel inte ska behandlas som fossila bränslen. Tätplatsen bland personbilsregistreringarna under året intogs av: Volvo V70 med 22 463 registreringar (förra året 29 541) följd av Saab 9-3 14 183 (11 130), Volvo V50 11 758 (12 578), Saab 9-5 10 698 (14 494), VW Passat 9 310 (8 857), VW Golf 9 273 (9 016), Volvo V70II 9 112 (0), Ford Focus 8 651 (8 715), Peugeot 307 6 349 (6 415) och Opel Astra 6 085 (5 242). Förstagångsregistrerade direktimporterade bilar som är högst tre år gamla var i december 383. Motsvarande siffra för december året innan var 469. Under året registrerades 5 887 direktimporterade personbilar jämfört med 4 714 förra året. Den totala direktimporten av samtliga bilar, oavsett ålder, var under december 1 370 personbilar jämfört med 1 813 i december året innan. Under året direktimporterades 29 927 personbilar jämfört med 29 836 förra året. Direktimporten ingår inte i Bil Swedens totala statistik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063