Bilförsäljningen går ner men miljöbilarnas andel ökar
Det är naturligtvis för tidigt att tala om en trend, men klart är att osäkerheten om ekonomin har börjat påverka försäljningen av nya bilar. Det positiva är att miljöbilsandelen fortsätter att öka. Nu är var femte ny bil som säljs en miljöbil. Den svenska bilparken håller alltså med stormsteg på att bytas ut mot mer miljöanpassade fordon. Det gläder alla, inte minst branschorganisationen Bioalcohol Fuel Foundation (BAFF). Det är glädjande att allt fler köpare, trots kanonaden av generaliserande påhopp på etanol, orienterar sig i debatten och hittar rätt i drivmedelsvalet, konstaterar BAFF. Den imponerande omställningen av den svenska nybilsförsäljningen fortsätter alltså. Registreringarna av etanolbilar ökade med 55 procent i maj jämfört med samma månad 2007 till rekordet 5 376. Sverige blir nu också först med att kunna erbjuda konsumenterna verifierat hållbar etanol. Det snabbt ökande intresset för hållbar etanol och etanolbilar, vilket tillsammans med energieffektiva fordon som plug-in-hybrider, är ett avgörande långsiktigt bidrag till omställningen av bilparken bort från det ensidiga beroendet av bensin och diesel och därmed fossila CO2-utsläpp. Per Carstedt på BAFF noterar att de stigande priserna på bensin och diesel, som till stor del beror på begränsat utbud av olja samtidigt som den globala efterfrågan på främst diesel växer, gör etanolen även allt attraktivare ekonomiskt som drivmedel. Idag är etanol 5-6 kronor billigare än bensin vid pumpen. Att Sverige blir först i världen med att erbjuda konsumenterna verifierat hållbar etanol ur bland annat miljö-, klimat- och socialt perspektiv är mycket viktigt. De senaste månadernas onyanserade debatt har gjort det uppenbart att konsumenter och övriga intressenter behöver garantier för att den etanol de köper är verifierat hållbar. Den svenska marknaden med miljöbilarnas framväxt har inte minst fått fart på biltillverkarna och snart kan alla erbjuda miljöbilar.