Svenska elever får Toyota-stipendier
Stipendium delas ut till sex elever vid de svenska gymnasieskolor som deltar i Toyotas så kallade T-TEP-program (Toyota Technical Education Program). Vid valet av stipendiat värderas inte bara elevernas tekniska kunskaper, utan också bland annat förmågan till problemlösning, intresset för tekniska utmaningar, social kompetens och samarbetsförmåga. Till grund för urvalskriterierna ligger de fem grundpelarna i "Toyota Way" (se faktaruta). De sex eleverna är: Rickard Villingstam Sågbäcksgymnasiet i Huddinge Sandra Andersson Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke Joakim Sjöberg Agnesfrids gymnasium i Malmö Petter Bratt Tullängsskolan i Örebro Robin Danielsson Lars Kaggskolan i Kalmar Magnus Ögren Liljaskolan i Vännäs Inom ramen för T-TEP-programmet samarbetar Toyota och gymnasieskolorna för att göra det möjligt för skolorna att vara uppdaterade med den allra senaste tekniska utvecklingen. Bland annat erbjuds lärarna att vara med på Toyotas kurser för sina egna servicetekniker. Skolorna får tillgång till utbildningsmaterial och tekniska hjälpmedel. Toyota erbjuder också föreläsningar om ämnen som miljöteknik, hybridteknik eller andra innovativa tekniska lösningar. Toyotas återförsäljare på de respektive orterna fungerar som lokal fadder organisation i programmet och tar bland annat emot praktikanter under utbildningen. – Den tekniska utvecklingen går mycket fort. Dagens fordonstekniker har ett intressant yrke med mycket kvalificerade arbetsuppgifter. Därför är det oerhört viktigt att eleverna har fått utbildning inom den allra senaste tekniken när studierna är avslutade. För oss som bilföretag är det värdefullt att kunna hjälpa till så att den nya generationen fordons tekniker har de bästa tänkbara förutsättningarna för sitt jobb, säger Hans-Eric Almebäck, vd för Toyota Sweden. Toyota bedriver T-TEP-programmet i praktiskt taget alla länder där företaget är represen terat. Syftet är att bidra till att höja kompetensnivån inom fordonsutbildningen.