Taxi 020 i Stockholm har fått sin hundrade Toyota Prius
– Det här är min fjärde Toyota Prius, säger Mansour Soltani som fick den hundrade Toyota Priusen levererad i Taxi 020s gula färg. Jag köpte den första i augusti förra året och den har redan gått 13 000 mil. Både den och de andra två har fungerat utan några problem. Det är också stor skillnad i kostnader jämfört med de bilar jag kört tidigare. Jag räknar med att jag sparar 30-40 procent bara i bränslekostnader. – Jag märker också att allt fler kunder aktivt väljer att åka hybridbil. Det har till och med hänt att man har kommit fram till mig fast jag stått sist i en taxikö. Den första Toyota Priusen i Taxi 020s flotta levererades i april 2006. Idag är Prius den miljöbil som ökar ojämförligt snabbast i bolagets bilpark. Av de över 900 Taxi 020-bilarna som går i trafik i Stockholm, är nu mer än var tionde en Toyota Prius. Företaget har en tydlig miljöprofil och har beslutat att 80 procent av taxiflottan ska utgöras av miljöbilar senast år 2010. Vid sidan av miljöskälen är ekonomin ett tungt vägande argument för att använda just Toyota Prius som miljötaxi. Eftersom en taxibil körs omkring 12 000 mil per år innebär den låga bränsleförbrukningen stora besparingar. Till det kommer bland annat också att serviceintervallen är längre jämfört med etanoldrivna bilar, vilket ger både lägre kostnader och mindre stillestånd. Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius.