Marie vann sin egen designade Volvo C30
– Vi har nått ett helt fantastiskt resultat. Dels har vi haft haft 112 00 besökare på vår sajt och 81 000 klick på våra annonsbanners. Det är långt fler än när vi lanserar en ny bilmodell. Vi har heller aldrig tidigare haft ett så rekordartat intresset för en tävling. Ett roligt inslag är att den lockade många yngre och kvinnliga deltagare, säger reklamchef Bengt Junemo på Volvo Personbilar Sverige. Tävlingen och kampanjen har pågått från mitten av april till slutet av maj. Tävlingen handlade om att designa sin egen dröm-C30 på miljötema. De tävlande skulle välja ett av de 20 mönster som finns, göra val för passande inredning och skriva en slogan på tema miljö och design. Juryn med medlemmar från Volvo Personbilar Sverige och reklambyrån Forsman & Bodenfors fick ett digert arbete med att först plocka fram 70 förslag ur den stora svarsskörden. Från de 70 valda förslagen vaskades fem finalister fram. Det blev 23-åriga ingenjören Marie Karlsson från Vetlanda som charmade juryn mest. Den föll för hennes tävlingsbidrag som lyder: "Om kvalité och hög teknologi får råda, väljer jag min blommiga C30 som står för båda". – Jag förstår inte att detta har hänt, jag är så himla lycklig, säger en lätt chockad men överlycklig Marie Karlsson när hon får beskedet. I dag har Marie ingen bil, men hon och pojkvännen hade precis börjat titta efter en. Marie har för sin dröm-C30 valt mönstret "Weeds". Det är en vit blomdekor på svart botten. Till detta har hon addderat ett så kallat bodykit i färgen Maple röd metallic. Klädseln heter Quartz och panelinläggen är i materialet Virtual White. Motorn är en flexifuel som företrädesvis tankas med bioetanol. Bilen klassas som miljöbil. Nu ska Maries bil produceras och efter sommaren blir hon bilägare för första gången i sitt liv. Bengt Junemo på Volvo Personbilar Sverige kan konstatera att hela kampanjen för mönstrade Volvo C30 har varit mycket lyckad. Intresset för Volvos minsta bilmodell har växt ytterligare, inte minst syns det på försäljningssiffrorna som pekar uppåt. – Vi har bestämt oss för att gå vidare. Vi har planer för flera spännande kampanjer framöver, säger Bengt Junemo. Hittills är det Sverige och Finland som erbjudit sina kunder möjligheten att få mönstrade Volvo C30. Nu vill fler Volvomarknader haka på. Intresse finns hos Japan, Kanada, Malaysia, Thailand, Rumänien, England, Danmark, Frankrike och Schweiz.