Volkswagen testar plug-in-hybrid
– Projektet "Vagnparks-test: eldrivna fordon" återspeglar målet för vår framtida mobilitet: ett effektivt nyttjande av förnyelsebara energikällor inom transportsektorn. I framtiden kommer de mest avancerade drivkoncepten – som TwinDrive – att göra det möjligt för bilister att klara sin vardagskörning med kraft från sol, vind eller vatten utan begränsningar i förhållande till konventionella fordon, kommenterade Tysklands miljöminister Sigmar Gabriel i samband med Volkswagen-sponsrade presentationen som hölls vid bilforumet på Unter den Linden i Berlin. – Den nuvarande eran för bilen hade inte varit möjlig utan mycket effektiva bensin- och dieselmotorer. Men framtiden kommer med största säkerhet att tillhöra elmotorerna – som tankas i en väggkontakt. På väg mot den framtiden kombineras våra TDI- och TSI-motorer med elektriska motorer och extremt effektiva batterisystem för att skapa ett nytt drivsystem, förklarade Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG och berättade att den Golf TwinDrive som presenterades tillåter eldriven körning i stadstrafik, samtidigt som den också klarar mycket långa räckvidder på landsväg där förbränningsmotorn kommer till användning. – För oss representerar TwinDrive ett viktigt steg längs den väg som för oss till den helt eldrivna bilen, fortsatte Martin Winterkorn. Genom sitt deltagande i "Vagnsparks-test: eldrivna fordon" upplåter Volkswagen alla delar av sitt forsknings- och utvecklingsprogram för långsiktig elektrifiering av motorn. För att uppnå dessa mål arbetar företaget tillsammans med ett stort antal globala partners. De elektriska motorerna i testflottan ska drivas av elektricitet som genererats från förnyelsebara energikällor (vind, vatten eller solkraft). Denna energi ska lagras i testbilarna genom användande av den allra senaste batteriteknologin. Batterierna ska konstrueras för mycket lång livslängd och kostnadseffektivitet för att möjliggöra ett genombrott när det gäller massproduktion av eldrivna fordon. Testfordonen från Volkswagen ska representera de första stegen på vägen mot den helt eldrivna bilen. Tack vare lång räckvidd vid elektrisk drift (ca 50 kilometer) erbjuder TwinDrive nya perspektiv för närtrafik, eftersom inga avgasutsläpp genereras när bilen körs på elektricitet. Dessutom möjliggör systemets hybridfunktion också låg bränsleförbrukning vid landsvägskörning. "Vagnparks-test: eldrivna fordon" kommer att genomföras av sammanlagt åtta tyska allianspartners från forsknings- och affärsvärlden. Volkswagen AG ikläder sig rollen som ledare i projektet med företagen E.ON (energileverantör) samt GAIA och Evonik/Li-Tec (båda involverade i batteriteknologi) vid sin sida. Forskningssektorn bidrar med kunskaper till vagnparks-testet via Fraunhofer Gesselschaft (en internationell forskarorganisation), Heidelbergs energi- och miljöinstitut (Ifeu), det tyska centret för rymdteknologi (DLR) samt västfaliska Wilhemsuniversitetet i Münster. – Inom ramen för "Vagnparks-test: eldrivna fordon" kommer Volkswagen att investera ett tvåsiffrigt antal miljoner Euro i avancerad utveckling av den här teknologin, berättar Prof. Dr. Winterkorn. Samtidigt har det tyska miljöministeriet utlovat ett bidrag på flera miljoner euro för denna storskaliga studie som pågår fram till 2012. – Detta vagnparks-test kan bidra till att förena mobilitet och klimatskydd på ett helt nyskapande sätt. Det är bara genom ett intensivt samarbete mellan bil-, batteri- och energiproducerade industrier som vi med mycket hög effektivitet kan göra det möjligt att nyttja elektrisk kraft, utvunnen från förnyelsebara källor i persontransport, säger miljöminister Sigmar Gabriel. – För första gången någonsin går energiproducenter och -konsumenter samman för att skapa en kraftfull allians. Om detta test blir en framgång kommer det att bli en positiv signal för miljöskyddet över hela världen, säger Martin Winterkorn. – Inom ramen för vagnparks-testerna kommer vi att ta fram upp till tjugo fordon med det nyutvecklade drivkonceptet. Till skillnad från dagens hybridfordon ska det understrykas att TwinDrive – och det här är avgörande – tillåter långa körsträckor i stadstrafik med enbart eldrift. Medan elmotorn i en typisk hybridmodell bara är ett supplement till förbränningsmotorn, så är det raka motsatsen när det gäller TwinDrive; här är diesel- eller bensinmotorn ett supplement till elmotorn, förklarade Martin Winterkorn i närvaro av den tyska miljöministern. I det här fallet är det inte enbart en förbättrad bränsleekonomi som är huvudmålet; ett annat är att möjliggöra körning i stadsmiljöer med elektrisk – och därför avgasfri – kraft, skapad av förnyelsebar energi. Förbränningsmotorn garanterar att bilen även klarar långa etapper utanför stadsmiljön. Fordonets intelligenta operativsystem väljer alltid det optimala drivläget – individuellt skräddarsydd till den specifika vägen och situationen. Därför kan den alltid erbjuda den mest effektiva kombinationen av el- och förbränningsmotor. Det i sin tur möjliggör mycket god bränsleekonomi. Ett exempel: På en 100 kilometer lång sträcka in till Berlins centrum konsumerar Golf TwinDrive blott åtta kilowattimmar elektricitet och 2,5 liter bränsle. Trots sparsamheten är denna vardagsdugliga Volkswagen en bil med pigga egenskaper: i tandemkörning utvecklar dess båda drivkällor upp till 130 kW (177 hk) – vilket garanterar att bilkörning kommer att vara kul även i framtiden. Fakta: Mer än 13 procent av behovet av elektricitet i Tyskland möts redan i dag av vindkraft; andelen väntas växa till 30 procent till 2020. Samtidigt kommer allt mer elektricitet att genereras från sol- och vattenenergi. Det är mycket vettigt att även använda den här energin för transporter. Men på grund av naturliga faktorer (antalet soltimmar, vindstyrka) kommer det att uppstå fluktuationer i de energinivåer som kan uppnås av förnyelsebara källor. Därför är det nödvändigt att alltid ha tillgång till energireserver. Ett kompletterande syfte med "Vagnparks-test: eldrivna fordon" är därför att avgöra huruvida bilarnas lithium-jon-batterier kan bidra med just denna reservenergi. Det är här som energileverantören E.ON kommer in i bilden. De har en infrastruktur och nödvändig kunskap för att "tanka" testfordonen direkt via eluttagen – och för att integrera bilarnas batterier i en centraliserad lastkontroll för elleveranserna. Den lokala infrastruktur som behövs för projektet är enkel: stickkontakter! Steg för steg måste allmänna och privata parkeringsplatser och garage utrustas med "eltankstationer" för att skapa ett stort antal laddningsmöjligheter. En förutsättning i detta scenario: lithium-jon-batterier med hög energitäthet och lång livslängd som är lämpliga för snabb laddning. De kommer att bidra till att elektrifiera våra transporter, det vill säga att göra övergången steg-för-steg från förbrännings- till eldrivna system – i de stora städerna först. Ett av målen för den storskaliga studien är att testa den innovativa och avancerade lithium-jon-teknologin under representativa körförhållanden. Volkswagen arbetar tillsammans med nationella och internationella företag som specialiserat sig på olika aspekter av batteriteknologi med målet att presentera de första fordonen med högeffektiva lithium-jon-batterier så snart som år 2010.