Stor majoritet säger jag till Förbifart Stockholm
– Undersökningen visar att det finns ett starkt stöd för att bygga Förbifart Stockholm, konstaterar Ulf Perbo, vice vd BIL Sweden Essingeleden är dimensionerad för 80 000 fordon per dygn men i verkligheten passerar fler än dubbelt så många, drygt 160 000 fordon. Kapaciteten är idag helt otillräcklig. Ett exempel på det gavs i slutet av april då stora delar av Stockholm korkades igen under många timmar pga. en lastbil som hamnat på tvären. Samhällskostnaderna för den incidenten blev 33 miljoner kronor. – Det är helt klart att Stockholmarna har tröttnat på trafikkaoset och vill ha alternativa vägar för att ta sig från de södra till de norra länsdelarna och vice versa, säger Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund. Demoskop har under juni månad fråga Stockholmarna om de anser att Förbifart Stockholm bör byggas. Hela 71 procent anser att Förbifarten bör byggas medan endast 10 procent är emot. Resterande 19 procent svarade "vet ej".