Trelleborg aviserar stängning av fabrik i USA
Beslutet påverkar cirka 200 anställda vid anläggningen. I samarbete med de anställdas representanter kommer ett arbete att påbörjas för att stödja de anställda i Peru, Indiana, som berörs av beslutet och där det finns behov. – Vi ser kontinuerligt över vår struktur och närvaro och genomför förändringar när vi ser möjligheter till förbättringar, säger Trelleborgs VD och koncernchef Peter Nilsson. Detta gäller alla delar inom koncernen. – Nedgången av efterfrågan och de generella utsikterna på medellång sikt för fordonsindustrin i Nordamerika, tillsammans med en utmanande utveckling för många av våra inköpta varor, gör det nödvändigt för oss att anpassa vår kapacitet och förbättra kostnadsstrukturen i Nordamerika, säger Roger Johansson, chef för affärsområde Trelleborg Automotive. Kostnaderna för nedläggning av anläggningen i orten Peru, Indiana, beräknas uppgå till cirka 110 MSEK före skatt, varav 60 MSEK är kassapåverkande under 2008. Kostnaderna kommer huvudsakligen att belasta resultatet under det tredje kvartalet 2008. Den positiva resultateffekten beräknas uppgå till cirka 40 MSEK före skatt på årsbasis, med fullt genomslag från 2009. Den totala kostnaden för de båda åtgärdsprogrammen inom Trelleborg Automotive från november 2006 och april 2008 uppgår till cirka 1 275 MSEK före skatt varav cirka 1 050 MSEK har kostnadsförts under perioden 2006 till halvårsskiftet 2008. Resterande cirka 225 MSEK – varav 110 MSEK är hänförligt till det projekt som aviserats idag – kommer huvudsakligen att belasta resultatet under tredje och fjärde kvartalet 2008. De åtgärder som vidtagits i de båda programmen är: - nedläggning och flytt i Trowbridge, Storbritannien - nedläggning och flytt i West Thurrock, Storbritannien - avyttring av verksamheten i Coventry, Storbritannien - nedläggning och flytt av enhet i Fergom, Italien - nedläggning och flytt av delar av Fluid Solutions i Nantes, Frankrike - stängning i Peru, Indiana, USA - rationaliseringar och personalminskningar inom verksamheten i Västeuropa, bland annat i Mannheim och Mutzschen, Tyskland samt konsolidering av europeisk engineering kapacitet.