23948sdkhjf

Hybridteknik ökar effekten och körsträckan för Mazdas vätgasbil

Nu rullar Mazdas senaste vätgasbil på de japanska vägarna. Det japanska infrastrukturdepartementet gav för ett tag sedan klartecken för Mazda5 Hydrogen RE Hybrid att köras i vanlig trafik. Hybridsystemet ökar effekten med 40 % och nära nog dubblerar körsträckan.

Redan för fyra år sedan började Mazda testköra en Mazda RX-8 Hydrogen RE på allmänna vägar i Japan. Nu har tekniken utvecklats. Mazdas rotationsmotor har byggts in i flexibla familjebilen Mazda5 och dessutom försetts med en elmotor och batterier med litiumjonteknik. Effekten har därmed ökat till 150 hk och körsträckan med vätgas till 20 mil. Som tidigare har dock Mazdas vätgasbilar ett system som också tillåter att rotationsmotorn körs på vanlig bensin, vilket högst avsevärt ökar användningsmöjligheterna på dagens vägnät. Redan mot slutet av året räknar Mazda med att börja leasa ut ett antal Mazda5 Hydrogen RE Hybrid till japanska företag och myndigheter. Sedan två år tillbaka rullar ett antal leasade Mazda RX-8 Hydrogen RE på de japanska vägarna och redan 1991 körde Mazda sin första vätgasbil och året efter den första bränslecellsbilen. Mazda5 Hydrogen RE Hybrid har även en del andra nya miljövänliga tekniker. Som första biltillverkare har Mazda utvecklat ett miljövänligt textilmaterial för klädsel av bilstolar och dörrarnas innersidor. Detta nya biotextilmaterial kommer till hundra procent från växtriket och innehåller inga oljebaserade ämnen överhuvudtaget. Dessutom är bl.a. instrumentpanelen tillverkad i bioplast, ett material som Mazda utvecklade under 2006. "Mazda Biotechmaterials" är det gemensamma namnet för dessa miljövänliga textil- och plastmaterial från växtriket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078