Miljöbilar ska ej undantas från trängselskatten
– Visst är det bra med den nuvarande tillväxten av miljövänliga privatbilar, men det innebär också att de positiva effekter som införandet av trängselskatten medfört för framkomligheten nu successivt minskar när stadens gator återigen fylls med personbilar. Det är svårt att se att detta är i linje med skattens motiv och namn, trängselskatt, säger Stefan Back, förbundsdirektör för Sveriges Transportindustriförbund i en kommentar till det remissvar man idag lämnat in på regeringens promemoria om nya regler för trängselskatten. – Vi ifrågasätter däremot att undantaget föreslås fortsätta gälla till 2012 om fordonen registreras hos Vägverket. Blir det ändå så ökar behovet av andra åtgärder för att tillförsäkra framkomligheten för godstransporter i Stockholm fram till 2012. – Vi efterfrågar investeringar i infrastrukturen och ökad tillgång till lastzoner och yrkestrafikfiler. Dessutom vore det en god idé med miljöbilspremie även för den nödvändiga trafiken. I dag är det en ren ekonomisk vinst för en enskild person att välja en "miljöbil" jämfört med ett annat fordon, medan ett anskaffande av ett distributionsfordon med alternativt bränsle innebär en kraftig förlustkalkyl för företaget i fråga. Det är svårt att förstå logiken i detta om motivet är en påskyndad hållbarhetsanpassning av fordonsflottan, avslutar Stefan Back.