23948sdkhjf

Personskador med mopeder ökar

Folksam noterar en ökning av antalet inträffade personskador som inträffar i samband med mopedolyckor mellan 2005-2007. Enligt Folksams statistik inträffade 452 personskador 2005 till följd av mopedolyckor. 2006 ökade olyckorna till 690 stycken och 2007 rapporterades 724 stycken. Ökningen förklaras till viss del av en ökad försäljning, men mycket tyder på att förarens kunskap och förmåga inte matchar den snabbare mopeden. Enligt NTF:s enkätundersökning av mopedförare (Vägverkets Moped-Ola) kör 55 procent av de yngsta mopedförarna trimmat. En femtedel av mopederna går snabbare än 80 kilometer i timmen. I de flesta fall känner föräldrarna till att barnens mopeder är trimmade. – Det är inte sakskadorna som är det mest betungade att bära men däremot svåra personskadorna som invaliditet och tyvärr ibland även dödsfall. En trimmad moped som kommer upp i 80 km/timmen är ett svårmanövrerat fordon med tanke på dom små och breda hjulen. Dessutom så gäller inte försäkringen om mopeden är trimmad, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam. För klass I-mopeder, så kallade EU-mopeder, är den vanligaste svåra eller livshotande skadan skall- och benskador, medan skall- och bröstskador dominerar bland de något långsammare klass II-mopederna. Hälften av svårt skadade eller omkomna som haft hjälm på sig, har haft en oknäppt hjälm på sig som flugit av i olyckan. För att ändra den dystra statistiken med anmälda personskador föreslår Folksam att Klass II-mopeden får registreringsplikt med en avvikande färg på registreringsskylten jämfört med Klass I-mopeden. Detta för att polisen snabbare skall kunna avgöra mopedtyp. Folksam stöder Regeringens förslag på att införa ett körkort för Klass I-mopeder och förarbevis för Klass II-mopeder. Folksam ser förutom kravet på registreringsplikt även att det ska det bli obligatoriskt med årlig besiktning, att polisen ska få bättre möjligheter att kunna stoppa mopedister och att det ställs ytterligare krav på mopedsäljare att inte sälja "fabrikstrimmade" mopeder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.124