Mazda fortsätter öka - plus 20 % i Europa
Försäljningen i Europa under juli månad blev 27 700 bilar och från årsskiftet innebär detta en försäljning på 220 500 bilar, den högsta volymen under aktuell period någonsin för Mazda i Europa. Den största ökningen står återigen Ryssland för. Ökningen under juli månad var hela 83 procent och allt pekar nu på att Ryssland övertar Tysklands roll som Mazdas största marknad i Europa redan under innevarande år. Även i Sverige går det bra för Mazda. Trots en vikande marknad på närmare 10 procent under årets sju första månader, har Mazda-försäljningen ökat med två procent. Detta innebär att marknadsandelen ökat från 1,51 till 1,70 procent. Globalt sett ökar Mazda också. Produktionen under det första halvåret 2008 ökade med 13,5 procent till 707 857 bilar, varav den inhemska japanska produktionen står för 80 procent. Framförallt är det tillverkningen av Mazda2 som ökat med över 200 procent, Mazda6 med drygt 50 procent och Mazda CX-7 med 20 procent.