Nya avgasvärden i EU hotas av nytt förslag
Men nu verkar det som om hela satsningen om reducerade koldioxidutsläpp kan punkteras. Enligt Sveriges Radio finns det nämligen förslag om att bilar med flexifuelteknik ska undantas från de nya bestämmelserna. Flexifuel-bilar, det vill säga bilar som kan köras på både bensin och etanol, används egentligen bara i Sverige inom EU. Det är främst i Sverige det finns tankställen för etanol. Om det nya förslaget skulle bli verklighet, vilket innebär att flexi-fuelbilar helt eller delvis slipper nya avgaskrav, räknar kritikerna med att alla bilar kommer att införa den tekniken på sina nya bilar. Men eftersom man bara kan tanka etanol i Sverige, betyder det att dessa bilar i alla andra länder enbart kommer att köras på bensin. Därmed förtas en stor del av effekten av nya och strängare regler. Förslaget har tagits fram av EU-parlamentets industriutskott. EU vill att de genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nytill- verkade bilar i EU ska sänkas till 130 gram per kilometer år 2012. Nu diskuterar man hur detta ska gå till. Det som diskuteras nu är på vilket sätt utsläppen ska sänkas och vilka krav som ska ställas på biltillverkarna. Idag talar mycket för att det inte blir så att alla nytillverkade bilar kommer att behöva sänka sina utsläpp till 130 gram per kilometer. Olika sorters bilar får i stället olika krav. Småbilar kommer troligen att tvingas sänka sina utsläpp till lägre nivåer än 130 gram per kilometer, medan stora bilar kan få släppa ut mer, uppger Handels- blatt. I dag ligger snittutsläppen bland alla bilar inom EU på 160 gram per kilometer. Men det nya föreslaget kan komma att ställa allt på ända. Europaparlamentet kan komma att få rösta om något som blir helt uddlöst. Fast de flesta tror nog ändå att kritiken mot det senaste förslaget blir så massiv att ett annat förslag får tas fram.