23948sdkhjf

Säljstart i Sverige för Renault Koleos

Mikael Creutz har utsetts till ny vice VD för Mazda Motor Sverige från den 1 september. Creutz kommer att rapportera direkt till Klaus Oest, som liksom tidigare är VD för Mazda Motor Sverige men även ansvarig för Mazdas organisation i hela Skandinavien.

Renault har stått för formgivningen, Nissan för utvecklingen och Renault Samsung för produktionen i fabriken i Busan, Korea. Introduktionen av Koleos är ett viktigt steg i märkets utveckling, inte bara i Europa utan över hela världen. Längden och bredden hos Koleos är 4,52 meter respektive 1,85 meter. Den delade bagageluckan (1,07 m i bredd), det automatiskt nedfällbara baksätet och förvaringsutrymmena på 70 liter visar de praktiska sidorna hos Koleos interiör. Koleos är också konstruerad för att vara mångsidig. För terrängkörningen har bilen ett fyrhjulsdrivningssystem utvecklat inom Renault-Nissan alliansen. Fyrhjulsdrivning, som är standardutrustning, väljs automatiskt i ett "All mode 4x4-i"-system som även används av Nissan i nya X-Trail. Koleos har hög utrustningsnivå som standard. Det finns två motorer att välja mellan, antingen 150 eller 175 hk 2.0 dCi dieselmotor eller en 2.5 liters bensinmotor på 170 hk. Bägge motorerna (bensin och diesel) erbjuds antingen med manuell eller automatisk växellåda med sex växlar. Som alla Renault-modeller har Koleos högsta passiva och aktiva säkerhet. Fyrhjulsdrivningen medverkar till den höga aktiva säkerheten genom att korrigera för dåligt väggrepp redan innan ESP-systemet griper in. Renault Koleos är utrustad med Hill Descent Control för säker offroad-körning, vilket innebär att bilens fart begränsas per automatik till 7 km/h i utförslöpor utan att bromsen behöver användas. Fungerar även på backväxeln. Renault Koleos har, som de flesta Renault-modeller i de övre segmenten, en treårig nybilsgaranti (eller 15 000 mil).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062